نشست نظام سیاسی کارآمد و صلح پایدار در افغانستان لغو شد

ترکیه نشست مقام‌های پیشین افغانستان تحت عنوان «نظام سیاسی کارآمد و صلح پایدار در افغانستان» را لغو کرد.

ذاکرحسین ارشاد رئیس حزب شهروندان افغانستان از تعویق کنفرانس «نظام کارآمد سیاسی و صلح پایدار در افغانستان» به دلایل سیاسی و امنیتی خبر داد.

وی همچنین اظهار داشت کنفرانس مذکور در مکان و زمانی که متعاقباً اعلام خواهد شد، برگزار می‌شود.‌

همچنین پیش‌نشست کنفرانس «نظام کارآمد سیاسی و صلح پایدار در افغانستان» در تاریخ ۱۱ سپتامبر با حضور مهمانان، برخی شخصیت‌های سیاسی و اعضای حزب شهروندان از کشورهای مختلف در استانبول برگزار شد.

این نشست که به ابتکار حزب شهروندان قرار بود برگزار شود چهره هایی چون عبدالرشید دوستم، محمد محقق، محمدیونس قانونی، شکریه بارکزی، صلاح‌الدین ربانی، فوزیه کوفی، رحمت‌الله نبیل، ضراراحمد مقبل و دیگر مقام‌های پیشین افغانستان در آن سخنران در نظر گرفته شده بود.

این نشست قرار بود از صبح تا بعد از ظهر روز دوشنبه ادامه داشته باشد.

در دستورکار این نشست پنلی درباره «ماهیت نظام‌های سیاسی و صلح و پایدار در افغانستان» (اسلامی، دموکراتیک، مارکسیستی و ..) و پنلی دیگر درباره «ساختار نظام سیاسی و صلح و پایدار در افغانستان» (ساختار متمرکز، ریاستی، غیر متمرکز و فدرالی) در نظر گرفته شده بود.

در اعلامیه‌ای این نشست آمده است که افغانستان در حال حاضر، «بدترین شرایط» را تجربه می‌کند.

این در حالی است که دولت ترکیه در ابتدا با برگزاری این نشست موافقت کرده بود، اما در دقایق آخر، قبل از برگزاری این نشست اعلام کرد که اجازه برگزاری این نشست را با حضور مقامات پیشین نمی‌دهد.

دولت ترکیه به گونه رسمی در مورد لغو این نشست ابراز نظر نکرده است.

دولت ترکیه میزبان شمار زیادی از مقام‌های دولت پیشین افغانستان است. عبدالرشید دوستم و محمد محقق از کسانی هستند که پس از روی کار آمدن طالبان در این کشور ساکن شدند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.