مدیرکل دفتر حقوقی سازمان سینمایی گفت: دنیای سینما برای دیدن اندیشه‌ها، رویداد‌ها و اتفاقات است، اما گاهی وقت‌ها خود سینما دیده نمی‌شود؛ مهر سینما فرصتی برای دیدن سینماست.

نشست خبری دومین جشن مهر سینمای ایران با شعار اخلاق، امید، آگاهی و با حضور قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی و دبیر دومین جشن مهر سینمای ایران و و دکتر محمد رضا سوقندی مدیر کل امور استان‌های سازمان در سالن نشست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم قادر آشنا دبیر دومین جشن مهر سینمای ایران ضمن تبریک روز ملی سینما به مردم ایران و اهالی هنرمند، گفت: سال گذشته اولین جشن مهر سینمای ایران رقم خورد، از این جهت بنا شد جشن ملی مهر سینمای ایران را عمومیت ببخشیم و این جشن به سراسر کشور برده شود تا به مباحث سینمایی در استان‌ها پرداخته شود.

وی ادامه داد: سال گذشته در ۲۲ استان جشن مهر سینمای ایران را برگزار کردیم که از ۳۵۰ هنرمند در عرصه سینما، ۳۸ هنرمند پیشکسوت، ۶۴ کارگردان، ۲۶ فیلمنامه نویس، ۱۹ بازیگر و ۲۷ تهیه کننده تجلیل شد تجلیلی که باید صورت می‌گرفت انجام شد.

وی افزود: ما امسال هم از اردیبهشت ماه درحال برنامه ریزی بودیم و به اداره کل نامه زدیم که موافق برگزاری مراسم هستند یا خیر. در نتیجه بنا بر این شد مراسم برگزار شود. برای برگزاری این مراسم ۳۲ استان اعلام آمادگی کردند که جدول برنامه‌هاام است.

دبیر دومین جشن مهر سینمای ایران گفت: اختتامیه جشن مهر سینمای ایران را ۱۳ مهر در تهران خواهیم داشت. ما در جشن ملی بنا داریم به عرصه‌هایی که کمتر دیده شده‌اند توجه کنیم و در استان‌ها یکی از موضوعات مهم ما سینما باشد. بنا بر این است که از سه مستند ساز، سه فیلمساز در حوزه پویانمایی، سه استان که در حوزه‌های زیر ساختی و وزایی که در رویداد‌ها به ما کمک کردند، هنرمندان پیشکسوت، کسانی که در حوزه زیر ساخت یک نهاد دولتی و دو نهاد خصوصی در شهر تهران، پنج بخش خصوصی که در استان‌ها به بحث سینما داشتند و چرخه تولید را با اکران و نمایش برگرداندند، پرفروش‌ترین فیلم ۱۴۰۱، پرکار‌ترین کارگردان و تهیه کننده ۱۴۰۲، سه نویسنده، موسسه‌ای که بیشتر تولید را در سال گذشته داشته و پژوهشگر برتر کشور تجلیل خواهیم کرد؛ در نهایت تلاشمان این است در جشن مهر سینمای ایران از این عوامل قدردانی کنیم؛ همچنین در اساس سازمان سینمایی دولت به دنبال این هستیم تا از هنرمندان استانی تجلیل داشته باشم؛ بنابراین امیدوار هستیم خادمان خوبی برای هنرمندان عرصه سینما باشیم.

توجه سازمان سینمایی به استان‌هاست

دکتر محمدرضا سوقندی مدیر کل امور استان ها‌ی سازمان گفت: در دولت سیزدهم یک رویکرد تمام قد و تمام وجه نسبت به استان‌ها، شهرستان‌ها و مناطق محروم از سوی سازمان سینمایی صورت گرفت؛ شایان شایان ذکر است که من این صحبت را به عنوان فردی که در استان‌ها مدیر بوده است بیان کردم. رویکردی که در این دوره از سازمان شکل گرفت، پیش از این اینطور نبود. جناب خزاعی در توجه به استان‌ها در مدت زمان کوتاهی به بیش از ۲۰ استان کشور سفر کردند و با تمام دست‌اندرکاران حوزه سینما از جمله مدیران سینمایی، سازمان‌ها، آموزشگاه‌ها تا مدیران فرهنگی و استاندار استان‌ها نشست‌هایی برگزار کردند.

وی ادامه داد: امروز تمام واحد‌های سینمایی‌ ما که قبلا فقط سینمای جوانان در استان‌ها فعال بود پای کار آمدند و بنیاد سینمایی فارابی، مرکز گسترش و دیگر مجموعه‌ها در استان‌ها فعال هستند. 

سوقندی افزود: گویا هدف سازمان سینمایی این است که به استان‌ها توجه کند و من فکر می‌کنم اگر قرار است تحولی صورت گیرد این تحول از استان‌ها و شهرستان‌ها خواهد بود که مهر سینمای ایران هم در این زنجیره تعبیه می‌شود. ما سفر‌هایی به استان‌ها داشتیم و دیدیم گاهی اوقات خود سینما دیده نمی‌شود و مهرسینما فرصتی است برای دیده شدن خود سینما.

توسعه سینما با رشد مخاطب است

وی در ادامه تاکید کرد: تولید نباید وابسته به دولت باشد و تولید باید در سبد مصرف مردم باشد و ما می‌توانیم بگوییم سینما‌های ما از نظر مخاطب با ظرفیت کمی درحال کار هستند؛ همچنین اگر ما تعداد سالن‌ها و خود سینما‌ها را توسعه دهیم، توسعه سینما حساب نمی‌شود؛ زیرا توسعه سینما با رشد مخاطب است. ما باید در فضای فرهنگ عمومی سینما را در خانوار بیاوریم و تولیدکنندگان نباید چشم‌داشتی خود را فقط به نهاد‌های دولتی داشته‌باشند؛ بلکه تولید از دل مخاطب بیرون می‌آید که در سال مشاهده می‌کنیم تولید فیلم‌هایمان به عدد ۱۰۰ هم نخواهد رسید.

شایان ذکر است جشن مهر سینمای ایران ۲۶ شهریور تا ۱۰ مهراه ۱۴۰۲ در استان‌ها و اختتامیه این جشنواره ۱۳ مهر ماه ۱۴۰۲ در ایوان شمس تهران برگزار می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار