مواجهه منطقی ایران با کریدور هندی ـ عربی

توسعه کریدور «هند ـ خاورمیانه ـ اروپا» که از مدتها قبل زمزمه تشکیل آن مطرح شده بود، حالا به رقیب جدی برای کریدور شرق به غرب راه ابریشم جدید تبدیل شده است.

اخیراً از کریدوری در اجلاس سران گروه ۲۰ که شامل هند، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اردن، رژیم صهیونیستی و اتحادیه اروپا می‌شود، رونمایی شد که می‌توان آن را به جدی‌ترین رقیب اقتصادی و امنیتی برای کریدور شرق به غرب (جاده ابریشم چینی) تعبیر کرد، کریدوری که مشخصاً با نقش‌آفرینی هند، امارات متحده عربی، عربستان و در نهایت رژیم صهیونیستی، شرق را به اروپا متصل می‌کند و به‌نوعی جایگزینی برای کریدور اقتصادی شرق به غرب سابق (جاده ابریشم) محسوب خواهد شد.

ذکر این نکته ضروری است که کریدور‌هایی که سرزمین‌های شرقی را به غرب متصل می‌کنند می‌توانند منافع اقتصادی ـ امنیتی قابل‌توجهی برای کشور‌هایی که در این نظم جدید و شاهراه‌های تبادل کالا و اعتبار قرار می‌گیرند، ایجاد کنند.

مختصات رقیب جاده ابریشم!

اخیراً نخست وزیر هند در جلسه اجلاس سران، با اشاره به اهمیت اقتصادی بالای کریدور جدید اعلام کرده است، «امروز که چنین ابتکاری را جهت ارتباط بیشتر آغاز می‌کنیم، بذر‌هایی را برای نسل‌های آینده می‌کاریم تا رؤیا‌های بزرگتری داشته باشند، همچنین تقویت ارتباط با همه مناطق یک اولویت کلیدی برای هند بوده است و ما معتقدیم که اتصال وسیله‌ای برای افزایش تجارت متقابل بین کشور‌های مختلف نیست، بلکه اعتماد متقابل را نیز افزایش می‌دهد.»

لازم به ذکر است این کریدور اقتصادی، برای پیوند هند، خاورمیانه و اروپا طراحی شده و شامل خطوط راه‌آهن و کشتیرانی است که از امارات متحده عربی، عربستان سعودی و اردن می‌گذرد و در واقع هند را از این طریق به اروپا متصل می‌کند.

نقش محوری هند در راه جدید ارتباطی با اروپا

بارزترین نکته‌ای که در کریدور جدیدی که شرق را به اروپا متصل می‌کند، به چشم می‌خورد، کمرنگ شدن نقش ایران در ارتباط بین شرق و غرب است. لازم به ذکر است همان‌طور که در کریدور شرق به غرب (جاده ابریشم سابق) نقش محوری و شاهراهی را ایران ایفا می‌کرد در کریدور جدید که شرق را به‌واسطه هند و کشور‌های عربی خاورمیانه به اروپا متصل می‌کند، این نقش محوری از ایران گرفته شده و به هند سپرده شده است.

آن‌قدر این موضوع اهمیت پیدا کرده است که تمام کشور‌های منطقه به‌دنبال ایجاد نقش‌آفرینی برای خود در کریدور جدید هستند، به‌طوری که اخیراً رئیس جمهور ترکیه نیز با اشاره به طرح کریدور اقتصادی هندوستان ـ خاورمیانه ـ اروپا با بیان اینکه بدون ترکیه این کریدور نمی‌شود گفته است: برای ترافیک شرق به غرب، بهترین مسیر ترکیه است.

همچنین از طرفی کشور‌هایی که در مسیر ارتباطی جدید شرق به غرب نقش ایفا می‌کنند تمام همت خود را برای بهره‌برداری هرچه سریع‌تر از کریدور به‌کار گرفته‌اند، به‌طوری که اخیراً پادشاه عربستان در در دیدار با نخست وزیر هند با اشاره به سودمندی کریدور جدید برای این دو کشور گفت: براى اجراى پروژه کریدور اقتصادى، بى‌وقفه تلاش مى‌کنیم و امیدواریم از طریق شورای مشارکت سعودی و هند به اهداف مشترک ریاض و دهلی‌نو دست یابیم.

کریدور جدید عامل تحول تجارت کشور‌های حاشیه خلیج فارس و جنوب آسیا می‌شود

ابراهیم باقری، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگویی درباره اهمیت و اهداف این کریدور گفته است؛ زیرساخت‌های تجاری و کریدور‌های تجارت بین‌الملل، یکی از محور‌های مهم قدرت بوده و هست و از زمانی که چین احیای راه باستانی ابریشم را مطرح کرد، درصدد بود سه مسیر تجاری از چین به‌سمت اروپا را بازگشایی کند، در خصوص این کریدور بحث‌های زیادی مطرح شده است.

برخی آن را دور زدن چین، روسیه، ایران و ترکیه و برخی آن را جایگزین ابتکار «یک کمربند، یک جاده» می‌دانند و برخی نیز از آن تحت عنوان پروژه‌ای یاد می‌کنند که مدت‌هاست ریاض، واشنگتن و دهلی‌نو و برخی کشور‌های دیگر به‌دنبال توافقی زیرساختی از طریق خطوط حمل‌ونقل دریایی، راه‌آهن و خطوط لوله انتقال انرژی هستند که در نهایت بتوانند هند را از طریق خاک کشور‌های عربی خاورمیانه به اروپا متصل کنند. در هر صورت، این پروژه در صورت عملی شدن تجارت بین کشور‌های حاشیه خلیج فارس و جنوب آسیا را متحول و کشور‌های خاورمیانه را با شبکه ریلی به هم متصل می‌کند و آن‌ها را از راه بندر به هند پیوند می‌دهد.

 توسعه کریدور رد مد (هند ـ خاورمیانه ـ اروپا) که از مدت‌ها قبل زمزمه تشکیل آن مطرح شده بود حالا به رقیب جدی برای کریدور شرق به غرب راه ابریشم جدید تبدیل شده است. توسعه این کریدور به‌صورت مشخص تأمین‌کننده منافع اقتصادی کشور هند به‌عنوان رقیب اصلی چین خواهد بود. از سوی دیگر کشور‌های منطقه خاورمیانه از جمله عربستان و امارات به‌عنوان رقبای منطقه‌ای کشورمان نیز از توسعه هرچه بیشتر این کریدور نفع خواهند برد.

با توجه به سیاست‌هایی که اخیراً در راستای تنش‌زدایی منطقه‌ای و نزدیکی با همسایگان مطرح شده است، بایستی در خصوص دریافت امتیازات مشخص اقتصادی اقدامات لازم از سوی مسئولان کشورمان صورت گیرد. از سوی دیگر باید به این نکته نیز اشاره کرد که ارائه بی قید و شرط تضامین امنیتی به کشور‌های تشکیل‌دهنده این کریدور نمی‌تواند تأمین‌کننده منافع اقتصادی کشورمان باشد.

منببع: تسنیم

برچسب ها: کریدور ، منطقه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Romania
ناشناس
۱۳:۲۰ ۲۴ شهريور ۱۴۰۲
حالا چرا دراین مسئله قضیه مواجهه منطقی شد در حالی که در این طرح ایران دور زدهمیشود متاسفانه آنقدر این دست وآندست کردیم وراههای موجود بدون اینکه بهسازی واز ظر فیت آنها بدرستی استفاده ه شود با همسایه ها از در دشمنی برآمدیم وبا حاشیه سازی وبزرگ کردن مسائلی که ربطی به منافع ملی ما نداشت فرصت سوزی کرده واز قافله عقب ماندیم الان هم دیر نشده باید با تعامل وهمفکری منطقه‌ای وتوسعه راههای ریلی وبزرگراهها نگذاریم اهمیت استراتژیک ایران از شمال به جنوب وازشرق به غرب از میان برود ود تکمیل راه آهن رشت وآستارا وراهای منتهی به گمرکات شمال عربی تعجیل بکنیم
Iran (Islamic Republic of)
محمد حسین صادقی
۰۷:۵۴ ۲۴ شهريور ۱۴۰۲
تهاجمی که از 2500 سال پیش و در اعصار گذشته با فراز و نشیب در مراحل مختلف به این سرزمین وارده شده در مدل های مختلف. که یکی از آنها کاهش وسعت جغرافی آن بوده هنوز نیز ادامه با روش های مختلف ادامه دارد.
Brazil
ققنوس
۰۱:۲۶ ۲۴ شهريور ۱۴۰۲
اجرای چنین پروژه ابرکلان هزینه برتر و خطرپذیری امنیتی بیشتری دارد و کوتاهترین و امن ترین مسیر کشورمان هست اسرائیل بلحاظ قدرت مقاومت فلسطین امن نخواهد بود و ساختار آن شکننده است .
این اقدام جنبه سیاسی دارد و از جمله سیاست های خصمانه غرب اما در عین حال خطرناک می باشد .
هدف بستن هر گونه منافع برون مرزی از ایران هست که می طلبد دولتمردان ایران زمین ابتکار عمل را خود بدست بگیرند .
حداقل هیچگونه تضمین امنیتی به کشورهای اشاره شده ندهند .
اکنون ایران امن ترین کشور در خاورمیانه می باشد و سیاست شبانه روزی ایران هراسی و اسلام هراسی است که با تهدید و ارعاب سرمایه گذاران خارجی چالش آفرین شده و الا خیلی از کشورها خواهان سرمایه گذاری هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۹ ۲۳ شهريور ۱۴۰۲
دیگر کشور ها به ایران اعتماد ندارند وسرمایه گذاری بلند مدت نمی کنند
Iran (Islamic Republic of)
فرزاد
۱۹:۳۸ ۲۳ شهريور ۱۴۰۲
این مسیر هزینه حمل بیشتری برای این کشورها دارد در چند مرحله دریایی و ریلی کالا جابجا میشود و زمان بیشتری صرف میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۲۳ شهريور ۱۴۰۲
وای، بدبخت شدیم....
راستی... چند درصد از تجارت جهانی دست هند و عربستان و رژیم صهیونیستیه؟؟؟ ساختن ی بزرگراه که ارزش مسیر اصلی رو کم نمیکنه،، اگر چین پذیرفت مسیر هند رو انتخاب کنه کمی جای نگرانی داره،، ترانزیت جهانی هرچه کشور بیشتر سر راه داشته باشه بهتره...
Japan
ناشناس
۱۳:۴۸ ۲۳ شهريور ۱۴۰۲
چندین قرن اقتصاد جهان در مسیر جاده ابریشم بود از چین تا رم.همه کشورها به هم احترام میزاشتن در کار هم دخالت نداشتن فقط تجارت میکردن تا انگلیس با تفرقه و جنگ کشورهای جاده ابریشم دچار فروپاشی کرد.غرب همه کاری میکنه جاده ابریشم احیا نشه.تحریم ایران، هیاهوی تفاهم نامه با چین و نا امن نشان دادن ایران که هیچ کشوری سرمایه گذاری نکنه و همکاری امریکا با طالبان و...... .بهترین مسیر تجارت همون جاده ابریشم هست که نفع زیادی برای ایران و همه کشورها اطراف داره.البته اگه مردم بدانن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۲۳ شهريور ۱۴۰۲
این کریدور بیشتر جنبه سیاسی داره تا اقتصادی وگرنه چه لزومی داره بجای عبور از دریای سرخ از داخل خاک عربستان عبور کرد که فاصله را چندان کاهش نمی ده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۲۳ شهريور ۱۴۰۲
اصلا نگران نباشیم چون با توسعه بندر چاه بهار انشالله آسیای میانه و روسیه را دردست می گیریم وباید آنرا اولویت قرار دهیم و آنقدر توسعه وتسهیل کنیم که توجه ویژه به تجارت ازاین ناحیه داشته باشند
Brazil
ناشناس
۰۹:۱۹ ۲۴ شهريور ۱۴۰۲
این همه سال چکار کردیم ک حالا بخوایم انجامش بدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۲۳ شهريور ۱۴۰۲
کریدوربدون تضمین امنیت کریدورنیست دالان وحشت است‌ انهم باتعدادزیادکشورها عبورازاسراییل وعربستان امنیتش ریسکی است برای تضمین نیازبه کریدوردوم داردکریدورچابهارایران ترکیه اروپا که هم اکنون ریلی وجاده ای ان برقراراست البته امکانات بندری نیازبه توسعه دارددوکشوررابیشترشامل ومی شودوامنیت نیزدارد،بهترین انتخاب است ایران باترکیه وبخش خصوصی هندقراردادامضاکندوبدون توجه به کریدورهندوعربی ترانزیت راانجام دهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۷ ۲۲ شهريور ۱۴۰۲
ایران بهترینه ولی تدابیر نامناسب و دوستان ناباب باعث شده از گردونه قدرت دور بماند و امپراتوری بزرگ قدیم ایران رو به زوال بره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۲۲ شهريور ۱۴۰۲
ایران هم می تواند با ارتباط دادن این مسیر از امارات به بندرعباس ویا بندر بوشهر و از طریق راه آهن آنها تا مرز بازرگان و ارمنستان و گرجستان و روسیه به دریای سیاه بهره مند شود و‌نیز از طریق امارات به چابهار و زاهدان و ایرانشهر و بیرجند و به هرات و به کشورهای آسیای میانه که در این صورت بایستی خط آهن چابهار تا سرخس هرچه زودتر انجام و در سرویس قرار گیرد.
آخرین اخبار