رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی گفت: ۳۰ درصد سیب درختی کشور در این استان توسط ۴۸ هزار و ۵۳۳ بهره‌بردار این بخش تولید می‌شود.

خسرو شهبازی رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی گفت: از مجموع ۱۲۲ هزار هکتار از اراضی باغی استان در حدود ۶۵ هزار و ۴۱ هکتار از باغ‌ها به محصول سیب اختصاص دارد و سالانه در حدود یک میلیون و ۶۹۵ هزار تن انواع میوه هسته دار و دانه دار در استان تولید می‌شود.

وی اضافه کرد: طبق پیش بینی‌ها امسال یک میلیون و ۲۲۱ هزار تن سیب درختی از باغ‌ها استان برداشت خواهد شد که حدود ۷۵۰ هزار تن آن به کشور‌های هند، پاکستان، روسیه، افغانستان و عراق صادر و یا روانه سردخانه‌ها برای ذخیره سازی محصول می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی گفت: حدود ۱۵۰ هزار تن نیز به مصرف تازه خوری داخلی و مابقی نیز به صورت سیب صنعتی تحویل کارخانه‌های تولید آبمیوه و کنسانتره می‌شود.

شهبازی ادامه داد: تعداد ۷۱ مرکز خرید سیب صنعتی مجوز دار در استان دایر شده و پیش بینی تولید محصول سیب صنعتی امسال، حدود ۳۲۰ هزار تن است.

وی اضافه کرد: کارخانجات همکاری خوبی امسال در زمینه خرید سیب درجه سه دارند و با تغییر الگوی کشت و به کارگیری روش‌های علمی در صدد جایگزینی باغات سنتی با انواع درختان و رقم‌های جدید زود رس و میان‌رس هستیم.

به گفته شهبازی موضوع آموزش و ترویج نیز به صورت جدی پیگیری می‌شود تا میزان تولید و کیفیت محصولات نیز ارتقا یابد.

به گفته وی هم اکنون هر کیلوگرم سیب درجه سه استان به قیمت حدود ۳۱ هزار ریال در حال خریداری توسط کارخانجات است و قیمت سیب سر درختی از قرار هر کیلویی گرم ۱۲۰ تا ۱۴۰ هزار ریال است و بسته به تقاضا در بازار مصرف به قیمت ۲۰۰ تا ۲۲۰ هزار ریال به فروش می‌رسد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار