دبیر انجمن تولیدکنندگان و فن‌آوران صنعتی ساختمان گفت: صنعتی‌سازی یک راهبرد، تکنیک و استراتژی است.

جعفر قرائتی ستوده، دبیر انجمن تولیدکنندگان و فن آوران صنعتی ساختمان و عضو کارگروه صنعتی‌سازی ساختمان مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: صنعتی‌سازی یک راهبرد، تکنیک و استراتژی است. 

جعفر قرائتی ستوده اظهار کرد: متأسفانه ساخت بهینه مسکن و مدل محله سازی  در احیای  بافت‌های فرسوده  از سوی  نهادهای مرتبط با ساخت و ساز نظیر شهرداری‌ها و  شورای شهر مغفول مانده است که باید به آن توجه بیشتر شود.

این فعال صنعت ساختمان بیان کرد: مرتبا درباره لزوم صدور خدمات فنی مهندسی صحبت می‌کنیم غافل از اینکه بازار داخلی در بخش مسکن را به دیگران واگذار کرده‌ایم. 

قرائتی ادامه داد: ساخت و ساز چهار مرحله دارد یکی پیش تولید است، دیگری مرحله تولید ساختمان، سوم مرحله طولانی بهره برداری و آخرین مرحله هم تخریب و بازیافت است اما در هر چهار مرحله مشکل هدررفت منابع به خصوص انرژی  داریم و آن را اصلاح نمی‌کنیم.

به گفته عضو اتاق بازرگانی تهران، میزان آب و انرژی نهفته در تولید مصالح و تجهیزات مرتبط با تولید مسکن بسیار بالا بوده و  این فرآیند معیوب در دوران  بهره‌برداری ساختمان  هم مجدد تکرار می شود.

وی تاکید کرد: سازندگان و مدیران دولتی این وظیفه اجتماعی و عرفی را دارند که این معضل  را در نظر بگیرند و برای حل آن چاره اندیشی کنند. 

وی با بیان اینکه "فکر می‌کنیم صنعتی سازی یک روش ساخت است" گفت: این در حالی است که صنعتی‌سازی  یک راهبرد، تکنیک و استراتژی است؛ صنعتی‌سازی بر خلاف مدلی که در نظام فنی و اجرایی است، با مطالعه و انتخاب شاخص‌های اجباری و اختیاری و انتخاب سیستم ساخت یا پلتفرم شروع می‌شود. 

وی گفت: سپس وارد فاز  طراحی می‌شویم؛ اینکه اسکلت را پیچ و مهره کنیم به معنای صنعتی سازی نیست. متاسفانه ما روش و تکنیک  را به جای  تاکتیک در نظر می‌گیریم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار