در نشستی باعنوان "بررسی اندیشههای تشکیلاتی مرحوم آیتالله سیدنورالدین حسینیالهاشمی" بود، از کتاب ماهطلعت شامل زندگینامه داستانی آن عالم ربانی ملقب به نایب الامام که توسط دکتر غلامحسن اسکندری به رشته تحریر درآمده است، رونمایی شد.
در این نشست آیت الله دکتر احمدبهشتی استاد حوزه و دانشگاه و عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: آن عالم گرانقدر جز از خدای بزرگ ترس و واهمهای نداشتند. شجاعت و شهامت را از اجداد طاهرین شان به ارث برده بودند و درس عزت و مناعت به ما میدادند.
او افزود: دو سه سالی که از سال ۱۳۳۲تا ۱۳۳۵ در محضرشان بودم برای من خاطره انگیز است. بنده آن زمان یک نوجوان بودم تحت تاثیر انفاس قدسیه ایشان قرار میگرفتم. اصرار داشتند که معمم شوم و عمامه را نیز ایشان بر سر من نهادند. خیلیها معمم شدند، ولی بعد از آن که مدرک گرفتند و استاد دانشگاه شدند، از لباس روحانیت خارج شدند، ولی بنده هیچوقت فکر نکردم که مدرک دانشگاهی که گرفتم تغییر لباس دهم.
بهشتی ادامه داد: ایشان یک جمله معروفی روی کارتها نوشتند (المؤمن اخ المؤمن ابوهم النور و امهم الرحمه)، اخوت بین مؤمنین و استحکام بخشیدن به آن خودش یک کار تشکیلاتی است و زندگی ایشان مظهر تشکیلات بود.
او اضافه کرد: قدر ایشان آنگونه که باید و شاید شناخته نشد. همه اساتیدم عزیز هستند، اما بارها گفتم من بیشتر تحت تاثیر سه نفراز اساتیدم امام خمینی (ره)، آیت الله مطهری و آیت الله شیرازی قرار گرفتم.
هدف سیدنورالدین حفظ استقلال ایران در لوای مذهب جعفری بود
فرزند آیت الله سید نورالدین حسینی الهاشمی نیز در بخشی از این نشست اظهار داشت: بررسی تشکیلات در اندیشه آیت الله سید نورالدین حسینی الهاشمی تحقیقات مفصل نیاز دارد.
حجت الاسلام سید معزالدین حسینی الهاشمی افزود: آنچه تشکیلات مرحوم سیدنورالدین را ایجاد کرد بیش از آنکه حرکت عقلانی باشد، حرکت دل بود.۱۲ هیئت در ۱۲محله اصلی شهر تشکیل دادند و تبدیل به لشکر آماده به کار شد. کارتشکیلات برادران کار عشق بود و هدف شخصی برای تشکیل حزب برادران نداشتند. هدفشان حفظ استقلال ایران در لوای مذهب جعفری بود.
فرزند آیت الله سید نورالدین حسینی الهاشمی ادامه داد: پدر ما عشق شان به امام حسین (ع) به گونهای بود که انگار در آن ذوب شدند. مدل عزاداری پرشور ایشان زبانزد بود آن هم زمانیکه ۱۰ سال تمام عزاداری ابا عبدالله (ع) ممنوع شده بود.
او با اشاره به زحمات بی دریغ علما در تاریخ شیراز ادامه داد: در این حجره دو شخصیت خفتهاند. آیت الله فقیه ارسنجانی از شاگردان آیت الله مرعشی هم در کنار آقا سید نورالدین حسینی الهاشمی آرام گرفتند، اما در شیراز بسیاری از بزرگان بجای اینکه شناخته شوند مهجور ماندند.
حسینی الهاشمی با اشاره به اینکه کتاب ماه طلعت شامل دومحور اصلی است، خاطرنشان کرد: محور اول کتاب، پژوهشی است و پژوهش ارزندهای حول زندگی آیت الله سید نورالدین حسینی الهاشمی را در بر دارد. محور دوم محوری احساسی است که جذب و دگرگونی عمیق یک عشق انسانی را توصیف میکند و البته نجیب و عفیف نوشته شده است.
او گفت: معتقدم این کتاب در یک جاهایی یک عنایت ملکوتی پشت سرش بوده است. مثلا در بحث شروع و قهرمان اول کتاب اسماعیل نامی است شاگرد مسگری که دیگهای بزرگ اطعام عمومی را درست میکند. داستان شیرینی است که با هیئت مسگران آغاز میشود. بنده اعتقاد دارم منزل میرزا ابوطالب که دفتر آیت الله شیرازی بود یک در مخفی به هیئت مسگران داشت.
عضو شورای سیاستگذاری فرهنگستان علوم اسلامی با اشاره به اینکه پا به رکابترین هیئتها، هیئت مسگران بود، افزود: انتخاب هیئت مسگران برای شروع کتاب را عنایت غیبی میدانم. انتخاب آخرین نفر هم عنایت غیبی پشت آن است. حاج اصغر عرب پدر شهید است و خودش بارها تا مرز شهادت پیش رفته، من اشعار او را دارم، روح جوانی و هیجان انقلابی در اشعار او ظاهر است.
او ادامه داد: نوشتن این کتاب که آقای اسکندری به دقت برای آن وقت گذاشتند جاب تبریک به ایشان دارد. این کتاب راوی یک ماجرای عاشقانه است و برخلاف آنان که زن و مرد را مقابل هم و جنگ بین این دو را طبیعی میداند، در فرهنگ اسلامی این دوجنس مخالف نیستند بلکه مکمل هستند.
حجت الاسلام حسینی الهاشمی اضافه کرد: به تعبیر نظامی که قدر او شناخته نشده، حکیمان این کشش را عشق خوانند. عشق در تمام مراتبش عشق است و در تمام مراتب حرکت دو حقیقت رو به کمال است.
آیت الله حسینی الهاشمی را به حق باید نماد غیرت دینی دانست
همچنین حجت الاسلام استوار میمندی نیز در این مراسم از آیت الله سید نورالدین حسینی الهاشمی بعنوان عالمی مردمی و مردم دار یاد کرد و گفت: ایشان را به حق باید نماد غیرت دینی دانست.
او اضافه کرد: در شرایطی که جامعه ما نیازمند جهاد تبیین است، مشاهده موفقیت و قلم ماندگار جوانان شهر جای خوشحالی و قدرشناسی دارد. امیدواریم این درخششها را بیشتر شاهد باشیم.
غلامحسن اسکندری نویسنده کتاب نیز در این مراسم ابراز داشت: بنده این کار را متعلق به خودم نمیدانم. به ثمر رسیدن این کار عنایت الهی بود و اگر تایید خانواده این عالم گرانقدر و همراهی فرزندشان نبود امکان انتشار آن را پیدا نمیکردم.
او گفت: جرقه اولیه تحقیق و پژوهش این کار در سال۱۳۷۷ خورد که در خطبههای نمازجمعه از این عالم شنیدم و در دنیای نوجوانی حیران بودم که چرا کسی چنین شخصیتی را به ما معرفی نمیکند؟ این سوالات مرا به خرید کتابهای تاریخی کشاند.
اسکندری ادامه داد: سال۸۴ که برای ادامه تحصیل به دانشگاه تهران رفته بودم کتابهای تاریخ معاصر زیاد خریدم تا درباره سید نورالدین چیزی پیدا کنم. در بعضی کتابها یک پاراگراف یا یک صفحه مییافتم تا اینکه در کتاب خاطرات لطف الله میثمی خواندم که ایشان مسئله مالکیت را حل کردند. بعد هم کتاب آقای وثوقی حزب برادران را خواندم. در سال۸۸ که آقا دستور بصیرتی دادند کاراصلی در موسسه اندیشه و بصیرت انجام شد که از تلاش همه آنها کمال تشکر را دارم.
این عضو شورای شیراز گفت: در طی مسیر تحقیقات اتفاقات خوبی افتاد و از خیلی از اعضای حزب برادران قبل از فوت آنها توانستیم فیلم بگیریم و عکس و سند و خلاصه کتاب جمع کنیم و بنا داریم در قالبهای مختلف ازاین منابع خروجی بگیریم.
اسکندری گفت: ماه طلعت یک رمان عاشقانه در بستر تاریخی است، درباره شخصیتی که حدود ۷۰سال زندگی ایشان ناگفته مانده بود. فرزند ایشان کتاب را در پنج مجلد ۱۰۰ صفحهای خواندند و حاشیه نویسی کردند. اینها را بعنوان سند تاریخی نگه داشتم و به همسرم سپردم تا هنگام مرگ به عنوان سند افتخار با ما دفن کنند.
او درخصوص ویژگی خاص ماه طلعت اذعان داشت: این کتاب علاوه بر نگاه به زندگی این شخصیت بزرگ، راوی بخشی از تاریخ شیراز و لهجه شیراز و معرفی اماکن خاص شیراز است و قابلیت بازنمایی بخشی از هویت شیراز را دارد.
اسکندری افزود: کتاب براساس داستان واقعی است، اما عنوان ناداستان را شایسته آن نمیدانم. راستینه نویسی و راستان به جای داستان بهتر میتواند قالب کار را نمایندگی کند، چون اکثر اسامی و اتفاقات واقعی هستند.