پایان دوران کهکشانی پاریس

خروج وِراتی از پاری‌سن‌ژرمن، نقطه پایان دوران کهکشانی‌ها در پایتخت فرانسه به شمار می‌رود.

طی هفته جاری مارکو وِراتی هم از جمع پاریسی‌ها جدا شد. خروج این هافبک سرشناس ایتالیایی پایانی بر یک دهه بریز و بپاش برای فوق ستاره‌ها و داشتن یک ترکیب کهکشانی در قلب فرانسه بود. حالا پاری‌سن‌ژرمن قرار است با لوئیس انریکه وارد دوران جدیدی شود.

بیش از یک دهه تجمل‌گرایی

سال ۲۰۱۱ صندوق سرمایه‌گذاری «Qatar Sports Investments» با هدف تبدیل باشگاه پاری‌سن‌ژرمن فرانسه به یکی از قدرت‌های برتر فوتبال اروپا به طور رسمی خرید این مجموعه را اعلام کرد. ناصر الخلیفی به عنوان مدیر پروژه، پا در مسیر خرید فوق ستاره‌ها گذاشت؛ بی آنکه از تجربه گذشتگان درست عبرت گرفته باشد. او نمی‌دانست و یا شاید تصور می‌کرد می‌تواند قانون نانوشته «تجمیع فوق ستاره‌ها تضمین کننده موفقیت نیست» را تغییر دهد. پاریس خیلی زود به خرید ستاره‌های بزرگ دنیای فوتبال و تجمیع آن‌ها در یک رختکن رو آورد و به نقطه‌ای رسید که کمتر مربی در دنیای فوتبال قادر به مدیریت کردن آن رختکن بود. در طول بیش از یک دهه پول پاشی بی حد و اندازه، دیوید بکام، زلاتان ایبراهیموویچ، ادینسون کاوانی، تیاگو سیلوا، اِسِکیل لاوِتسی، تیاگو موتا، خاویر پاستوره، کیلور ناواس، کیلیان امباپه، نیمار جونیور، آنخل دی‌ماریا، مارکو وِراتی، سرخیو راموس، جانلوئیجی دوناروما، مائورو ایکاردی و لیونل مِسی تنها بخشی از فوق ستاره‌های خریداری شده توسط پاری‌سن‌ژرمن به حساب می‌آیند.

سرمایه‌گذاری بی انتهای قطری‌ها، اما هرگز نتوانست آن‌ها را به اهداف خود در فوتبال اروپا برساند. پاری‌سن‌ژرمن در لیگ فرانسه به یک قدرت بزرگ تبدیل شد و گوی سبقت را از لیون ربود، اما در لیگ قهرمانان اروپا جز شکست‌های پیاپی چیزی نصیب این تیم نشد. پس از واگذاری لیگ فرانسه به لیل فوق العاده کریستوفر گالتیه در فصل ۲۰۱۹-۲۰۱۸ مسئولان پاریس با خرید موج دوم فوق ستاره‌ها از جمله لیونل مسی، سرخیو راموس، اشرف حکیمی و جانلوئیجی دوناروما، عزم خود را برای کسب قدرت بیشتر جزم کردند، اما بار دیگر توفیقی کسب نکرده و حتی در برخی مقاطع با شکست‌ها و ناکامی‌های بیشتری روبه رو شدند تا بالاخره سران قطری پاریس تصمیم به تغییر نگاه خود به فوتبال و اهمیت دادن بیشتر به تیم تا به فوق ستاره‌ها بگیرند.

تیم، مهم‌تر از نام‌ها

لیونل مسی، سرخیو راموس، نیمار جونیور و مارکو وِراتی، فوق ستاره‌های جدا شده از پاریس در تابستان ۲۰۲۳ هستند. ناصر الخلیفی به جز کیلیان امباپه، برای حفظ هیچ یک از فوق ستاره‌های خود تلاش خاصی نکرد. حضور لوئیس کمپوس و نشستن لوئیس انریکه روی نیمکت پاریس قرار است دوره مهم‌تر بودن تیم از بازیکن در پاریس باشد. البته پاریس دست خالی وارد این دوره جدید نخواهد شد. آن‌ها ۳۵۰ میلیون یورو در تابستان ۲۰۲۳ خرج کرده‌اند و لوکاس اِرناندس، عثمان دمبله و کولو موانی را به خدمت گرفته‌اند و فعلا موفق شده‌اند کیلیان امباپه را حداقل تا پایان فصل جاری در ترکیب خود حفظ کنند. به خدمت گرفتن بازیکنان جوانی که بخش مهمی از ترکیب هجومی تیم ملی فرانسه را تشکیل می‌دهند، به هماهنگی هرچه بیشتر این ستاره‌ها در قالب یک تیم کمک خواهد کرد. لوئیس انریکه با داشتن اختیارات فراوان، به راحتی ترکیب خود را دگرگون خواهد کرد و دیگر خبری از فوق ستاره‌هایی که نمی‌شد به آن‌ها دست زد، نخواهد بود. الخلیفی برای موفقیت تیمش در اروپا، قدرت را از فوق ستاره‌ها گرفته و در اختیار کادر فنی می‌گذارد و پاریس از تیمی بر پایه کهکشانی‌ها به تیمی بر پایه سیستم و تاکتیک تبدیل خواهد شد.

هرچند با تمام این تفاسیر همچنان پاریس راه درازی را برای قهرمانی در اروپا در پیش خواهد داشت، اما این تغییر سیاست می‌تواند این تیم فرانسوی را متحول کرده و وارد دورانی تازه و «شخصیت‌بخش» کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار