مجری پروژه سد قشلاق صحنه با اشاره به اینکه ساخت سد قشلاق از تاریخ ۲۲ تیرماه سال ۱۳۸۸شروع شده است، گفت : عملیات ساخت این سد بیش از ۱۴ سال و ۲ ماه است که به طول انجامیده و اراده دولت بر آبگیری این سد است.

محسن حسین‌آبادی مجری پروژه سد قشلاق صحنه گفت : سد قشلاق با حجم مخزنی ۵۰ میلیون متر مکعب در ۲۲ کیلومتری شمال شهر صحنه بر روی سراب «سیری جان» واقع شده است.

وی گفت: این سد از نوع خاکی با هسته رسی بوده و با طول تاج ۴۰۹ متر و ارتفاع از بستر ۶۴ متر احداث شده است.

او هدف از ساخت این سد را تامین آب شرب بلند مدت شهر صحنه با تخصیص آب سه میلیون مترمکعب، آب صنعت این شهر با تخصیص ۶ میلیون مترمکعب، آب کشاورزی ۲هزار و ۲۵۰ هکتار از اراضی دشت صحنه باتخصیص آب ۱۹.۵میلیون مترمکعب ساخته شده است.

وی به اقدامات انجام شده بر روی این سد اشاره کرد و افزود: خاکریزی بدنه سد، بتن ریزی سرریز، حفاری وتزریق، احداث سازه آبگیر و بخش اعظم تهیه ونصب تجهیزات هیدرومکانیکال و ابزار دقیق و جاده بهره برداری سد انجام شده است.

حسین‌آبادی کار‌های باقیمانده را پاکتراشی مخزن، محوطه سازی، تکمیل راه دسترسی، جابجایی قبور شهدا و تملک اراضی باقیمانده مخزن سد عنوان کرد.

مجری پروژه سد قشلاق صحنه با اشاره به وضعیت تملک اراضی کاسه سد، گفت: ۲ روستا در دریاچه سد قشلاق واقع شده اند روستای قشلاق با سطح اراضی ۱۲۰ هکتار و روستای اسلام آباد سفلی با سطح اراضی ۱۴۰ هکتار، اراضی روستای هالان با سطح ۴۰ هکتار نیز در انتهای دریاچه قرار دارد، بنابراین سطح اراضی مخزن سد با احتساب اراضی ملی ۳۳۵ هکتار است.

وی با اشاره به اینکه کل اراضی روستا اسلام آبادسفلی توسط هیات کارشناسان رسمی دادگستری ارزیابی شده است، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ تاکنون مبلغ ۷۰۰ میلیارد ریال خسارت باغات این روستا پرداخت شده ومابقی صورتجلسات خسارت باغات با رقم حدود ۵۰۰ میلیارد ریال در حال تنظیم و پرداخت است.

وی عنوان کرد: صورتجلسات عرصه زمین‌های ذکر شده با رقم حدود یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال تنظیم شده و در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۲۷۰ میلیارد ریال آن به علت اوقافی بودن به حساب ثبت واریز شده و مابقی آن در صورت تامین اعتبار انجام خواهد شد.

مجری پروژه سد قشلاق صحنه افزود: جهت اسکان اهالی روستا توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، زمین مشخص شده و طرح هادی آن تهیه شده و معابر آن نیز تیغه زنی شده است و منتظر واگذاری زمین به اهالی می‌باشیم .

برچسب ها: آب و فاضلاب ، آب شرب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.