کاروانسرای عباس آباد تایباد ثبت جهانی شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تایباد گفت: کاروانسرای تاریخی عباس آباد در قالب «کاروانسرا‌های ایرانی» در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

نظام الدین کارگزار رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تایباد گفت: کاروانسرای تاریخی عباس آباد تایباد در قالب «کاروانسرا‌های ایرانی» در چهل و پنجمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو که در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، در حال برگزاری است، ثبت جهانی شد.

او افزود: کاروانسرای عباس آباد تایباد، از آثار دوران تیموری است و در ۲۶ کیلومتری جاده تایباد به تربت جام قرار دارد که ۲ سال پیش توسط بازرس یونسکو بازدید شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تایباد ادامه داد: کاروانسرای عباس آباد تایباد در زمان رونق و آبادنی خود از جمله کاروانسرا‌های معتبر خراسان محسوب می‌شد و به دلیل فضا‌های متعدد و امکانات رفاهی از اهمیت خاصی برخوردار بوده است.

کارگزار بیان کرد: امروزه این اثر تاریخی علاوه بر کاربری گردشگری به محلی برای علاقمندان به علم نجوم تبدیل شده و به علت دوری از فضای شهری و کم بودن آلودگی نوری، از آسمان زیبایی در شب برخوردار است.

او تصریح کرد: کاروانسرای عباس آباد به شماره ۲۳۸۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و با ثبت جهانی آثار تاریخی توجه ویژه‌ای و اعتبارات بین المللی برای مرمت و نگهداری آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

جمهوری اسلامی ایران با سه پرونده «کاروانسرا‌های ایرانی»، «الحاق جنگل دیزمار به جنگل‌های هیرکانی» و «منظر فرهنگی ماسوله گیلان» در چهل و پنجمین نشست میراث جهانی یونسکو در ریاض عربستان سعودی حضور یافت که پرونده کاروانسرا‌ها شامل ثبت ۵۴ اثر می‌باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.