تشکر بایدن از سلطان عمان و امیر قطر

رئیس جمهور آمریکا از سران کشور‌های عمان و قطر که به عنوان تسهیلگر در مبادله زندانیان بین تهران و واشنگتن عمل کردند، تشکر کرد.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا امروز دوشنبه در واکنش به آزادی چند آمریکایی بازداشت شده در ایران گفت : امروز  پنج آمریکایی که در ایران در بازداشت بودند به وطن خود باز می‌گردند.

براساس گزارش هیوستون تایمز، او در ادامه گفت: «از شیخ تمیم بن حمد، امیر قطر و هیثم بن طارق، سلطان عمان که هر دو به تسهیل این توافق در طول چندین ماه دیپلماسی دشوار و اصولی کمک کردند، تشکر ویژه می‌کنم.»

علی باقری کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران (پنجشنبه) شب ۱۹ مرداد در پی انتشار اخباری مبنی بر آزادسازی بخشی از دارایی‌های ایران اعلام کرد: فرآیند آزادسازی چند میلیارد دلار از دارایی‌های ایران که چند سال است به طور غیرقانونی توسط آمریکا توقیف شده، آغاز شد. ایران تضمین لازم برای پایبندی آمریکا به تعهدات خود را دریافت کرده است. آزادی چند ایرانی که به‌ طور غیرقانونی در آمریکا بازداشت شده بودند در این چارچوب است.

پیش‌تر روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داده بود که پنج زندانی آمریکایی در ازای آزادی ایرانیانی که به دلیل نقض تحریم‌ها مجرم شناخته شده‌اند، از زندان آزاد خواهند شد. این روزنامه همچنین مدعی شد حدود ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های نفتی ایران نیز آزاد خواهند شد.

در همین راستا ساعتی پیش منابع آمریکایی اعلام کردند این پنج زندانی آمریکایی به پایتخت قطر منتقل شده اند. پیش از این آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در اوایل ماه جاری معافیتی را امضا کرد تا به بانک‌ها اجازه دهد بدون ترس از آسیب‌دیدگی تحریم‌های آمریکا، وجوهات ارزی ایران را که در کره جنوبی بلوکه شده بود، را به یک حساب بانکی در قطر منتقل کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار