شهریار زرشناس، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در برنامه «جامجم» شبکه یک سیما درباره تاثیر ذائقه مخاطبان بر رسانه گفت: من معتقدم هیچ رسانهای خودش را تسلیم ذائقه مخاطب نمیکند. رسانهها ذائقهساز هستند. شما نگاه کنید ببینید رسانه کِی و چرا به وجود آمده است.
زرشناس ادامه داد: در قرن ۱۷ میلادی نخستین رسانهها مکتوب هستند. روزنامه نگاران هم ابتدا روزنامهنگاران تخصصی بودند، بعد به روزنامهنگاران عمومی تبدیل شدند. روزنامهنگار برای چه آمده است؟ او آمده احساسات عمومی را کنترل کند؛ آن هم در دورهای که انسان به مثابه توده و سوژه سیاسی ظاهر میشود و عمل میکند. هدف از ایجاد رسانه برای همین بوده است.
این عضو هیئت علمی با طرح این سوال که نقش رسانهها و روزنامهنگاران در قرن ۱۷ و ۱۸ میلادی چیست؟ توضیح داد: روزنامهنگاران سیاسی در قرن ۱۸ رهبری و هدایت جریان اجتماعی علیه سلطنت مطلق در فرانسه را به عهده گرفت. همین روزنامهنگار در انقلاب انگلستان سال ۱۶۸۸ در کودتای ماسونی نقش آفرینی کرد. وقتی در سال ۱۷۷۶ در جنگهای استقلالطلبانه امریکا اعلامیه استقلال صادر شد و جنگها تا ۱۷۸۳ ادامه داشت، ببینید روزنامهنگار سیاسی روشنفکرانه ماسونی لیبرالی چه نقشی را بازی کرده است.
وی با بیان اینکه رسانه مدرن ظاهر شده، تا کنترل و ذائقهسازی کند، بیان کرد: نه اینکه از ذائقه مخاطبان پیروی کند. یکی از کارهای بزرگ آقای جبلی این است که رسانه را به ریل اصلیاش بر میگرداند. ریل اصلی که باید سازمان صداوسیما دنبال کند مقابله با جنگ نرم است. ما باید جنگ نرم را خوب بفهمیم. جنگ نرم رویدادی است، که فقط در معنای محدود اطلاعاتی رخ نمیدهد.
زرشناس افزود: جنگ نرم تقابل دو تاریخ، دو تمدن و دو عالم است. اگر ما در جنگ نرم شکست بخوریم، ایران ضربه خواهد خورد، استقلال ما نابود خواهد شد، عزت ملی ما خدشهدار خواهد شد، وحدت ملی ما از بین خواهد رفت. تمام موجودیت ما در گرو پیروزی در جنگ نرم است. جنگ نرم جنگ هویت ماست. جنگ بودن ماست. بزرگترین وظیفه رسانه پیروزی در جنگ نرم و دفاع از هویت و مولفههای ایرانی اسلامی، استقلال، تمامیت ارضی و ... است.