دومین جلسه کنسرسیوم اشتغال و مهارت آموزی دانشجویان فارس

دومین جلسه کنسرسیوم اشتغال و مهارت آموزی دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان فارس با حضور رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فارس و صنعتگران برگزار شد.

احمدعلی افکاری در دومین جلسه کنسرسیوم اشتغال و مهارت آموزی دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان فارس با اشاره به اهمیت موضوع اشتغال، گفت: بیکاری و اشتغال یکی از معضلات اساسی جامعه امروزیست و موضوع بیکاری وضعیت نامناسبی در جامعه دارد.

او با بیان اینکه میزان بیکاری در استان فارس ۷.۶ دهم کشور است و از نرم کشوری پایین‌تر است، بر ضرورت ساختار بیکاری تاکید و افزود: اگر ما برحسب "سواد" جمعیت‌ها را طی ۱۰ سال دسته بندی کنیم شاهد خواهیم بود که میزان ۲۵ درصد جمعیت‌مان فارغ التحصیلان خالی هستند و همین ساختار در وضعیت بیکاری ۴۹ درصد فارغ التحصیلان ما متخصصان هستند.

افکاری در بخش دیگری بر ضرورت تعامل دانشگاه با صنعت تاکید کرد و افزود: دانشگاه محل تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر است و اگر نیروی انسانی متخصص بتواند دانش و مهارت خود را در عرصه تولید و صنعت به کار ببرد، موجب پیشرفت خواهد شد لذا متاسفانه در کشور ما یک فاصله بین دانشگاه‌ها، صنعت و کار افتاده است که جامعه به‌عنوان نیاز می‌خواهد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس با انتقاد از اینکه رشته‌های تحصیلی نیاز جامعه را جواب نمی‌دهد و نظام آموزشی را باید اصلاح کنیم، گفت: مراکز جامع عالی فارغ التحصیلان که تربیت می‌کنند پاسخگوی برطرف کردن نیاز‌های ما نیستند.

او تاکید کرد که مهارت‌ها و آموزش‌ها را بایستی به سمت پاسخگوی نیاز جامعه سوق دهیم چراکه آموزش فنی و حرفه‌ای یکی از محور‌های اساسی در جامعه خواهد شد لذا آموزش‌ها به سمت مهارت آموزی برود حتما اشتغال فارغ التحصیلان افزایش خواهد یافت.

افکاری تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه طبیعتا در بحث برنامه ریزی و هدایت بودجه به دانشکده فنی و حرفه‌ای کمک خواهد کرد.  

جعفر ترک زاده  رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای فارس نیز بیان کرد: دانشکده فنی و حرفه‌ای به منظور ضریب اشتغال پذیری طرحی با عنوان تالت که مخفف توسعه اشتغال پذیزی دانش آموختان است را از طریق ارتباط صنعت آموزش‌های دانشگاهی حدالامکان کاربردی‌تر شود؛ به گونه‌ای که دانشجویان ما پس از فراغت تحصیل آمادگی هر چه بیشتر برای شروع به کار و رفع نیاز‌های صنعت و محیط کار داشته باشند.

او ادامه داد: در راستای اجرایی شدن "طرح تات" را به صنایع معرفی کنیم و زمینه‌های توسعه ارتباط به صنایع به منظور اجرای هرچه بهتر و اثربخش‌تر این اثر مطرح کنیم.

ترک زاده بیان کرد: در طرح نخست، استقبال خوبی از سوی صنایع به عمل آمد و بیش از ۱۶۰۰ نفر درخواست جذب دانش آموخته در استان فارس شد که امیدواریم از طریق اجرای طرح تات تضمینی ایجاد کنیم برای صنعت که مطمئن باشد نیروی کار با کیفیت مودر نظر دریافت می‌کند.

او تصریح کرد: خوشبختانه ضریب اشتغال دانش آموختگان در دانشکده فنی و حرفه‌ای کل کشور حدود ۷۰ درصد فارغ التحصلان است که آمار استان فارس عدد نوید بخشی است که بیش از ۸۰ درصد فارغ التحصیلان ما مشغول بکار و اشتغال پیدا کردند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای فارس اظهارکرد: بخش زیادی از اساتید ما در دانشگده فنی و حرفه‌ای استادکاران مهارتی هستند که خود صنعتگر هستند و در طرح تات به دنبال این هستیم که این ارتباط را تقویت و در راستای رفع نیاز صنعت بتوانیم از امکانات صنایع و مربیان صنعتگران بهرهمند شویم تا آموزش‌های ما به سمت و سوی مورد نظر سوق داده شود.

اخبار باشگاه خبرنگاران جوان فارس را در پیام رسان‌های زیر دنبال کنید:  
تلگرام https://t.me/yjc_fars
ایتا    https://eitaa.com/YJC_Fars
بله     https://ble.ir/yjc_fars

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار