بازرس کل کردستان گفت: ساخت‌وساز و چاه‌های غیرمجاز در حوزه تالاب، ورود فاضلاب و پساب از چالش‌هایی بوده که تالاب زریبار را تهدید می‌کند و متناسب با هر کدام راهکار تصویب و اجرایی می‌‌شود.

 عیسی هواسی عصر امروز در نخستین جلسه علمی تخصصی حوزه آب دریاچه زریبار که با حضور متخصصان و کارشناسان حوزه آب در سازمان بازرسی استان برگزار شد، بر ضرورت احیا و حفظ دریاچه زریبار مریوان تأکید کرد و اظهار داشت: حفظ این موهبت طبیعی باید همیشه اولویت و در دستور کار باشد.

بازرس کل استان کردستان با بیان اینکه دریاچه زریبار از اهمیت فراوانی برای استان و کشور برخوردار است، گفت: ساخت‌وساز غیرمجاز، فعالیت چاه‌های غیرمجاز در حوزه تالاب، ورود فاضلاب و پساب از چالش‌هایی است که تالاب زریبار را تهدید می‌کند و باید متناسب با هر کدام، راهکاری برای حل مشکلات این حوزه اندیشیده شود.

او با ذکر اینکه با حضور کارشناسان این حوزه برای هر کدام از تهدید‌های زریبار راهکار تصویب و اجرایی می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر ۳۰ مسئله کلان در بخش‌های مختلف آب، معادن، ترانزیت، محیط‌زیست، مسکن، سرمایه‌گذاری خارجی، نواحی منفصل شهری و صنایع تبدیلی توسط همکارانمان احصا شده و پیگیر آن‌ها هستیم.

هواسی افزود: سازمان بازرسی با تشکیل کارگروه‌های مختلف تخصصی در هر کدام از این بخش‌ها مسائل و مشکلات را بررسی و راهکار ارائه می‌دهد.

بازرس کل استان کردستان با تأکید بر اینکه برای حل مشکلات دریاچه زریبار باید همکاری‌های علمی و اجرایی همزمان و کنار همدیگر برای نتیجه مثبت وجود داشته باشد، عنوان کرد: می‌توان همزمان با حفظ دریاچه، از این ظرفیت و چشم‌نواز طبیعی و خدادادی برای رشد اقتصادی و ایجاد درآمد جوانان مریوانی نیز استفاده کرد.

شناسایی ۹۸۰ چاه غیر مجازو مسدود کردن ۱۱۸ مورد از آن، اهمیت آبی کردن بیش از ۴ هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی اطراف زریوار، توجه به نقش جوامع محلی در حفاظت از تالاب، جلوگیری از آتش سوزی نیزار‌های اطراف زریوار، از جمله مسائلی بود که کارشناسان این حوزه بر توجه به ان تاکید کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.