الهام چیذری فرد مدیرکل اطلاع رسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران با اشاره به اهداف برگزاری این کمیته تخصصی گفت: ضرورت توجه به اعضا و کاربران غیر عضو کتابخانههای بزرگ کشور در راستای ارائه خدمات بهینه همواره از موضوعات مهم و مورد توجه کتابخانههای بزرگ کشور بوده است.
وی ادامه داد: از همین رو هدایت و برنامه ریزی به منظور رشد و توسعه خدمات اطلاعاتی، ارائه الگوهای خدمات نوین اطلاعاتی، ارائه دستورالعملهای ارتقای خدمات اطلاعاتی، برنامهریزی و ارائه خدمات یکپارچه اطلاعاتی، برنامهریزی ایجاد نظام عضویت ملّی در کتابخانههای کشور و نظارت و سنجش کیفیت خدمات اطلاعاتی، برگزاری نشستهای تخصصی خدمات مرجع، توسعه مرجع مجازی، خدمات مرجع مجازی مبتنی بر فناوری (توسعه چتبات)، ایجاد بستر برای تشکیل شبکه متخصصان آنلاین و آف لاین و ارائه خدمت تحویل مدرک از اهداف برگزاری این کمیته در راستای انتقال تجربه بوده است.
در ادامه این کارگروه تخصصی، موضوع چگونگی ارائه خدمات مرجع مجازی مشارکتی و زیرساختهای ایجاد آن از سوی اعظم نجفقلی نژاد عضو هیات علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران و صدیقه شاکری کارشناس مرجع مجازی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران و دبیر کمیته خدمات مرجع و اطلاع رسانی «ایفلا» مطرح شد.
اعظم نجفقلی نژاد دانش آموخته علم اطلاعات و دانش شناسی در توضیح خدمات مرجع مجازی مشارکتی گفت: خدمات مرجع مجازی مشارکتی به مجموع خدماتی گفته میشود که در آن دو یا چند کتابخانه جهت ارائه خدمات مرجع با استفاده از یکی از اشکال خدمات مرجع مجازی به صورت مشارکتی یا گروهی عمل میکنند. در این نوع خدمات کاربر تقاضایی را به یک کتابخانه که در شبکه کتابخانهها عضو است؛ میفرستد. کتابخانه دریافت کننده پرسش، در صورتی که قادر به ارائه پاسخ باشد، این کار را انجام میدهد؛ در غیر این صورت پرسش را به کتابخانه دیگری که عضو شبکه است و توانایی پاسخگویی به این پرسش را دارد، ارسال میکند. تا پاسخ از طریق آن کتابخانه تهیه و به کاربر تحویل داده شود.
وی یادآور شد: افزایش ساعت کار ارائه خدمات مرجع مجازی با توجه به اختلاف زمان میان ساعات کاری کتابخانه ها، افزایش تعداد متخصصان پاسخگو به سوالات، صرفه جویی در هزینههای مربوط به تهیه نیروی انسانی متخصص برای پاسخگویی به سوالات، هزینههای مربوط به نرم افزارها و تهیه پایگاههای اطلاعاتی و دستیابی به دانش کتابداران متعدد و افزایش دامنه موضوعاتی که میتواند تحت پوشش قرار گیرد؛ از جمله دلایل استفاده از خدمات مرجع مجازی مشارکتی است.
در ادامه این نشست نمایندگان مجمع کتابخانههای بزرگ کشور (مکتب) نقطه نظرها و تجربیات خود را در حوزه خدمات مرجع مجازی ارائه کردند.
نشست کمیته تخصصی مرجع و اطلاع رسانی با حضور عصمت مومنی معاون کتابخانه ملّی ایران، الهام چیذری فرد مدیرکل اطلاع رسانی، علیرضا انتهایی مدیرکل پردازش منابع و فناوریهای دیجیتال، سیامک محبوب مناس مدیرکل پردازش و سازماندهی، زهرا مدرسی مدیرکل منابع خطی و نادر، سمیه سادات هاشمی رئیس گروه مرجع و خدمات ویژه، مریم حاتمی کارشناس مسئول مرجع، زهرا طاهری رییس گروه اطلاع رسانی منابع خطی و نادر سازمان اسناد و کتابخانه ملّی و امیررضا اصنافی نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، اصغرگودرزی مدیرکل امور کتابخانهای نهاد کتابخانههای عمومی کشور، سید مهدی حسینی معاون مدیرکل امورکتابخانهای نهاد کتابخانههای عمومی کشور، حجت الاسلام علی اکبر شهرامی مسئول امور کتاب و کتابخوانی اداره فرهنگی و تربیتی سازمان زندانهای کشور، فریده مداحی نماینده کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران، مهندس علی ضرابی مدیریت فضای مجازی سازمان کتابخانه ها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، نادیا صنیعی هیات علمی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی دانشکده علوم پزشکی اسدآباد و مهدیه قنبرپور نماینده معاون پژوهشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.