چند روز پیش ۴ کاروانسرا از خراسان جنوبی در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید که می‌تواند ظرفیت بسیار خوبی برای رونق صنعت گردشگری استان باشد.

شاهوردی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان گفت: چند روز پیش ۴ کاروانسرا از خراسان جنوبی که شامل کاروانسرای چهل پایه، خان و ده محمد از طبس و  یک کاروانسرا در سرایان بو د در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

او افزود: از سال ۹۷ پروسه تشکیل پرونده این کاروانسرا‌ها شروع شد و پس از حضور ارزیابان یونسکو در مهر ۱۴۰۰ در استان و در نهایت تشکیل جلسه در عربستان ، چهار کاروانسرا از خراسان جنوبی  ثبت جهانی شد.

شاهوردی بیان کرد: موقعیت جغرافیایی و کاربری و اهمیتی که این کاروانسرا‌ها دارد و همچنین معماری و ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد این کاروانسرا‌ها از دلایل ثبت جهانی شدن آن‌ها است.

 شاهوردی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی ادامه داد: کاروانسرای سرایان هم اکنون کاربری گردشگری دارد و در کاروانسرای ده محمد سرمایه‌گذار بخش خصوصی در حال مرمت فضا است تا کاربری اقامتی پذیرایی بگیرد. 

او عنوان کرد: به کاروانسرای چهل پایه در طبس باید نگاه ویژه‌ای شود، زیرا بهترین کاروانسرای استان است، ولی از آنجایی که در نقطه قرار دارد که دسترسی به آن سخت‌تر و در ۸۵ کیلومتری نایبند است می‌بایست ابتدا  مسیر آن مسطح و مباحث زیرساختی آن تامین شود تا سرمایه‌گذاران ترغیب به سرمایه‌گذاری در این نقطه شوند.

شاهوردی اظهار کرد: کاروانسرای ده محمد در طبس هم نیز قابلیت اقامتی و گردشگری دارد و قبلاً کار مرمتی آن به وسیله میراث شروع شده است و گزینه خوبی برای ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است.

شاهوردی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: تمام کاروانسرا‌های ثبت شده استان که در کل ۶ تا است فرصت بسیار بزرگی  برای رونق گردشگری استان هستند و با توجه به معماری جالبی که دارند ظرفیت بسیار خوبی برای جذب گردشگر و معرفی استان هستند.

او افزود: هنوز چهار کاروانسرای دیگر در طبس و کاروانسرا‌های دیگری در شهر قائن سرایان  و فردوس واجد شرایط ثبت جهانی یونسکو هستند و امیدواریم در سنوات آینده بحث مرمت آن‌ها انجام و در فهرست بازنگری و طرح موضوع برای ارزیابی قرار گیرد.

شاهوردی بیان کرد: به طور کل در استان ۴۴ کاروانسرا وجود دارد که تاکنون ۶ کاروانسرا در فهرست میراث جهانی  ثبت شده و امسال استان ما پنجمین استان از نظر تعداد کاروان‌های ثبت شده جهانی شده است.

شاهوردی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی ادامه داد: استان ما بیشترین تعداد آسباد‌ها در کشور را دارد و درخواست دادیم تا ما بجای استان رضوی خواستگاه آسباد‌ها در کشور معرفی شویم و از سمت وزارت درخواست بررسی خواسته ما داده شده و در حال مطالعه است.

او عنوان کرد: مطالعات اولیه در مورد آسباد‌های استان انجام شده است و ظرفیت لازم برای ثبت جهانی شدن را دارند که منتظر ورود ارزیابان یونسکو هستیم تا بتوانیم یک اثر دیگر از استان را در فهرست جهانی یونسکو به ثبت برسانیم.

نگاه ویژه استان و دولت به میراث فرهنگی 

شاهوردی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: در سنوات گذشته در بحث اعتباری میراث فرهنگی در استان کوتاهی صورت گرفته و جاذبه‌های زیادی وجود دارد که ارزش بالایی دارند و می‌بایست مرمت شوند.

او افزود: با حمایت‌های استاندار و رئیس جمهور شاهد افزایش ۹۰ درصدی سهم اداره کل از اعتبارات سفر دوم ریاست جمهوری به استان بودیم و قرار شد بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار در امسال و سال آینده تامین شود 

شاهوردی بیان کرد: قرار است این اعتبار در بحث‌های مرمتی و تامین زیرساخت‌ها هزینه شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.