احضار سفیر اوکراین در لهستان در پی اظهارات جنجالی زلنسکی

وزارت خارجه لهستان سفیر اوکراین در این کشور را به دلیل اظهارات زلنسکی در سازمان ملل احضار کرد.

لهستان خاطرات شومی از حملات خارجی در تاریخ خود دارد. این کشور در جنگ جهانی دوم از غرب از سوی آلمان نازی مورد تهاجم قرار گرفت و از شرق شاهد هجوم نیرو‌های اتحاد جماهیر شوروی بود. از این رو، ورشو از ابتدای جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ هماهنگ کننده اصلی ارسال کمک‌های خارجی به کی یف محسوب می‌شود. با این حال، این به معنای روابط دوستانه میان دو طرف نیست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، لهستان امروز (چهارشنبه) درپی اظهارات ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین که باعث خشم مقامات ورشو شده است اقدام به احضار سفیر این کشور به وزارت خارجه کرد. 

پس از آنکه لهستان به همراه مجارستان و اسلواکی اعلام کردند حتی پس از اول اکتبر نیز ممنوعیت‌ها در واردات غلات اوکراین به خاک خود را ادامه خواهند داد و حمایت از کشاورزان خود را در اولویت قرار می‌دهند، مقامات کی یف به شدت از این کشور‌ها انتقاد کردند. 

زلنسکی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد کی یف در حال کار بر روی حفظ صادرات زمینی غلات خود از مرز‌های غربی کشور است و این نمایش‌های سیاسی پیرامون ممنوعیت واردات غلات اوکراین تنها به روسیه متجاوز کمک می‌کند. 

وزارت خارجه لهستان با اعلام خشم از سخنان رئیس جمهور اوکراین در سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: پاول جابلوسکی، معاون وزیر خارجه با احضار سفیر اوکراین اعتراضات شدید ورشو را به اظهارات دیروز زلنسکی ابراز کرد که گفته بود برخی کشور‌های اروپایی در حالی به ظاهر همبستگی خود را با اوکراین نشان می‌دهند به طور غیرمستقیم از روسیه حمایت می‌کنند!

لهستان تاکید دارد فشار بر ورشو در مجامع بین المللی و یا ارسال شکایت به دادگاه‌های بین المللی و سازمان تجارت جهانی روش‌های مناسبی برای حل و فصل اختلافات میان دو کشور نیست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۳۰ شهريور ۱۴۰۲
اوکراین با همه سر جنگ داره
آخرین اخبار