۳۳۰ فرد دارای اوتیسم در لرستان شناسایی شد

معاون توانبخشی بهزیستی لرستان گفت: تاکنون ۳۳۰ فرد دارای بیماری اوتیسم در استان شناسایی شدند و برای آن‌ها کارت معلولیت صادر شده است.

"نگار فتحی بیرانوند بیان کرد: اختلال طیف اوتیسم یکی از شایع‌ترین اختلالات عصبی رشدی است که با مشخصه اصلی نقص پایدار در برقراری ارتباط، تقابل و تعامل اجتماعی و نیز الگو‌های محدود تکراری و اختلال در رفتار، علایق و فعالیت‌ها مشخص است.

وی اظهار داشت: بهزیستی نخستین سازمانی است که سامانه اوتیسم را راه اندازی کرده و تاکنون ۳۳۰ نفر مبتلا به این بیماری در استان لرستان شناسایی، تشکیل پرونده و کارت معلولیت برای آن‌ها صادر شده است که این افراد بعنوان معلولان دارای اختلال از خدمات این سازمان بهره‌مند هستند.

معاون توانبخشی بهزیستی لرستان با اشاره به برقراری مستمری و حق پرستاری برای این افراد ادامه داد: خدمات توانپزشکی شامل کار درمانی، گفتار درمانی، فیزیوتراپی، شنوایی شناسی و رفتار درمانی به صورت رایگان، ارائه وسایل کمک توانبخشی، انجام فعالیت‌های بازی درمانی و هنردرمانی، توزیع بسته‌های معیشتی، بهداشتی و بن کارت به خانواده‌های نیازمند اوتیسم و انعقاد قرارداد با هیئت‌های ورزشی و در اختیار گذاشتن سالن‌های ورزشی برای توانخواهانو خانواده‌های آن‌ها از مهمترین خدمات ارایه شده به این افراد است.

فتحی بیرانوند با اشاره به اینکه در استان لرستان ۲ مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی اختلال طیف اوتیسم در شهرستان‌های خرم آباد (مرکز یکتا) و بروجرد (مرکز حکمت) تحت نظارت بهزیستی در حال فعالیت هستند، یادآور شد: به ۱۰۰ نفر از توانخواهان این طیف به صورت مستقیم خدمات ارائه می‌دهند.

وی تاکید کرد: کارکنان این مراکز پس از دریافت آموزش‌های گسترده حضوری و کارگاهی از کفایت لازم جهت اجرای برنامه غربالگری، تشخیص و مداخلات مرکز محور و خانواده محور در خصوص افراد دارای اختلال طیف اوتیسم برخوردارند و مراکز فوق به عنوان پایگاه‌های دائمی برنامه‌های مذکور فعالیت می‌کنند.

معاون توانبخشی بهزیستی لرستان ادامه داد: روند ارایه خدمات در مراکز توانبخشی روزانه اوتیسم تشخیص اختلال توسط روانشناس بالینی و کارشناس اوتیسم آزمون‌های علمی و روانشناسی روز دنیا، غربالگری با تست هیوا و تشخیص اختلال با آزمون گارس در سامانه کشوری سازمان بهزیستی است که بعد از تشیخص اختلال، با تاییدیه ICF، و معرفی نامه از بهزیستی شهرستان توانخواه افراد در مرکز پذیرش می‌شوند.

۳۳۰ فرد دارای اوتیسم در لرستان شناسایی شد

فتحی گفت: توانخواه در بدو ورود توسط روانشناس بالینی مورد ارزیابی جامع قرار گرفته و با توجه به نیاز آزمون‌های واینلند و ASQ جهت تعیین سطح اختلال و بررسی سطح پایه توانخواه انجام می‌شود.

وی افزود: تمامی نیاز‌های آموزشی و توانبخشی فرد در ادامه با ارزیابی توسط کار درمان، گفتار درمان، بازی درمان و مربی رفتار درمانی مشخص شده و پس از مشاوره با خانواده و درخواست‌های آموزشی که اولویت خانواده است، یک برنامه انفرادی برای مداخلات آموزشی و توانبخشی هر توانخواه نوشته می‌شود.

معاون توانبخشی بهزیستی لرستان اظهار داشت: توانخواه با ورود در مرکز به صورت روزانه با توجه به برنامه فردی از تمامی خدمات آموزشی و توانبخشی مرکز بهره‌مند می‌شوند.

فتحی عنوان کرد: در طول هفته، خدمات رفتار درمانی با روش‌های آی بی آی، پکس، تعامل همه جانبه، تیچ (با توجه به سطح اختلال و میزان همکاری هر فرد)، یکپارچگی حسی، بازی درمانی، کاردرمانی‌های ذهنی و جسمی، گفتار درمانی، هنر درمانی، خدمات روان درمانی و مشاورات بالینی ارایه می‌شود.

افزود: توانخواهان به شکل دوره‌ای مورد ارزیابی قرار گرفته و در صورت لزوم و با توجه به میزان پیشرفت افراد، برنامه‌های آموزشی ارتقا یا تکرار می‌شود.

برچسب ها: اوتیسم ، بیمار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.