یکی از ستونهای اصلی آموزش و پرورش هر کشور، مقطع ابتدایی است؛ چرا که در کودکی شخصیت و رفتارهای انسان ساخته میشود.
معلمان برای انتقال آموزهها و ارزشها نقش اساسی و مهمی دارند. به همین منظور طبق تصمیمات هدفمند وزارت آموزش و پرورش بر پایه سند تحول بنیادین، از مهر امسال در ۶۴۰ مدرسه ابتدایی نظام دوری اجرا خواهد شد. نظام دوری، نظامی است که در آن از اول ابتدایی تا سوم دبستان آموزگار دانش آموزان یک نفر است.
بر اساس گزارشها ، ۱۸ هزار دانشآموز در نظام دوری تحصیل خواهند کرد. نظام دوری در مدارسی که چند کلاس اول ابتدایی دارند، در یکی از آن کلاسها اجرا میشود.
معصومه نجفی پازوکی، معاون ابتدایی آموزش و پرورش در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: یکی از مطالبههای اصلی سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش، اجرایی سازی نظام دوری در مدارس کشور است.
وی تصریح کرد: دانش آموزان مقطع ابتدایی به خاطر این که از لحاظ عاطفی، روحی و روانی احساس امنیت داشته باشند، سه سال اول ابتدایی با یک معلم درس میخوانند.
او ادامه داد: پایه اول ابتدایی یک دوره خاص شناسایی برای استعداد دانش آموزان است تا ما بتوانیم به دانش آموزان در زمینه خاصی که استعداد دارند، آموزش دهیم.
نجفی پازوکی اظهار کرد: در این نظام به دلیل این که معلم سه سال با دانش آموز است، تمام نقاط ضعف و قدرت را رصد و استعداد او را شناسایی میکند و بر اساس آن به دانش آموزان آموزش میدهد.
وی افزود: در این نظام معلم به نوعی عضو خانواده دانش آموز شده و همین امر منجر میشود تا یک هم افزایی بین والدین و معلم ایجاد شود.
معاون ابتدایی تصریح کرد: در این نظام معلمان بسیار تاثیر گذار هستند. امسال این نظام در ۶۴۰ کلاس درس (۳۲۰ مدرسه) اجرایی میشود؛ البته این تعداد تا سال آینده افزایش مییابد.
پیش از این معاون ابتدایی آموزش و پرورش گفت: ما نحوه اجرای نظام دوری را در مدارس بررسی میکنیم. اگر در ارزشیابی متوجه شویم که این روند خوب است، تعداد کلاسهایی که نظام دوری در آنها مستقر است را بیشتر میکنیم.
محمد محمدی، سرپرست دفتر آموزش پیش دبستانی و دبستانی نیز در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: همزمان با اجرا سازی نظام دوری، خانواده دانش آموزان ابتدایی را در یک برنامه تحت عنوان سبیل رشد، همپای دانش آموزان در آموزش دخالت میدهیم.
وی افزود: در این برنامه همچنین والدین را در آموزش توانمند میکنیم. در پایان سال سوم ابتدایی آزمون ملی پایان دوره را برگزار میکنیم.
او ادامه داد: نظام دوری، باعث تحکیم ارتباط بین دانش آموزان و معلمان، افزایش ارتباط خانواده با مدرسه و احیا سازی آموزههای مکتب خانهای میشود.
سرپرست دفتر آموزش پیشدبستانی و دبستانی بیان کرد: دوازده سال پیش سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصویب شد؛ اما متاسفانه اجرا نمیشد.
بر اساس گزارشها، حضور معلمان در نظام دوری داوطلبانه است، البته در سالهای گذشته نیز زمزمههای اجرای نظام دوری شنیده میشد؛ اما اجرا نمیشد و اکنون با بررسی تجارب مشابه در سایر کشورها قرار است این کار عملیاتی شود. البته موفقیت آن نیازمند برنامهریزی مناسب و انتخاب دقیق معلمان است.
ممکن است برخی از والدین نگران این باشند که حضور معلمان در نظام دوری علیرغم همه توجهات و تاکیدات وزارت آموزش و پرورش در فضای کلاس درس خوب نباشد، اگر این امر را اکثر والدین اعلام کنند؛ وزارت آموزش و پرورش کلاس مدنظر را از پروسه نظام دوری خارج میکند تا مثل سایر کلاسها به صورت عادی کار کند. وزارت آموزش و پرورش نسبت به حق دانشآموز حساس بوده و اجازه نمی دهد به آینده سازان ایران آسیبی رسد.
معصومه معصومیان، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران، اظهار کرد: امسال نظام دوری در ۷۰ کلاس درس اول ابتدایی مدارس شهر تهران مستقر و اجرایی شده است.
طبق گفته برخی روانشناسان، کودکان در رده سنی پایین(دانش آموزان ابتدایی) ممکن است به معلمان خود وابستگی و دلبستگی بیشتری برقرار کنند، به طوری که با ورود به پایه چهارم و مواجهه با معلم جدید دچار آسیبها و چالشهایی جدی شوند. به همین علت باید دید آموزش و پرورش برای جلوگیری از این مشکل احتمالی چه اقداماتی انجام خواهد داد.