غضنفرآبادی گفت: معاملات باید با سند رسمی انجام شود، اعتبار اسناد رسمی مهم است اما عده‌ای در بحث اسناد عادی به دنبال سوءاستفاده هستند.

موسی غضنفرآبادی رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با حضور در برنامه صف اول اظهار کرد: لایحه  بحث قانون تجارت از مجلس هفتم را مورد بررسی قرار دادیم و اکنون ۸۵۲ ماده از قانون تجارت را کمیسیون قضایی با کار کارشناسی دقیق در ایام تعطیل و غیر تعطیل بررسی کرده و تقریبا ۳۰ ماده در صحت علنی به تصویب رسیده است. امیدواریم مواد بعدی نیز توسط نمایندگان رای داده شود تا قانون تجارت کاملی را در جامعه اقتصادی کشور قرار دهیم.

وی درباره مشکلات قول‌نامه‌ها و اسناد عادی در کشور گفت: اسناد عادی مشکلات فراوانی دارد و متاسفانه این اسناد می‌تواند در دادگاه اسناد رسمی را بی اعتبار کند. طبق مجموع پرونده‌هایی که در دادگاه وجود دارد. عنوان می‌شود بیشتر از ۳۰ درصد پرونده‌های قضایی در این ارتباط است و با بی اعتبار کردن اسناد عادی خیلی از مشکلات مردم به راحتی حل می‌شود و حجم پرونده‌ها نیز در دادگاه ها کاهش پیدا می‌کند.

رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس افزود: هر معامله که سند رسمی دارد نمی‌تواند با سند عادی معامله انجام شود و باید از این اسناد عادی سلب اعتبار شود. کوه‌خواری‌ها و زمین‌خواری‌ها  همه به سبب همین اسناد عادی ایجاد شده اند و  بسیاری از مشکلات با سند عادی است. واقعا تردیدی وجود ندارد که اسناد عادی باید بی اعتبار شود و این موضوع نیز در مجلس به همین شکل دیده می شود.

وی ادامه داد: هیچ کجای دنیا اسناد عادی اعتبار ندارد، اما در کشور ما اکنون چنین وضعیتی نیست. قانون ما در کمیسیون قضایی بسیار راهگشا است و نمی‌دانم چرا پس از فرمایشات مقام معظم رهبری نیز همچنان این قانون توسط برخی از دستگاه‌ها معطل مانده است.

رئیس کمیسیون حقوقی مجلس درباره مطرح شدن این طرح در مجمع گفت:‌ پس از فرمایشات رهبری پیشرفت‌هایی درباره این طرح عنوان شد، اما اکنون از مجمع تشخیص مصلحت نظام متاسفانه اخبار خوبی شنیده نمی‌شود.

غضنفرآبادی گفت: همه عنوان می‌کنند که اسناد عادی فساد زا است و مردم و مسئولین همه به این موضوع اذعان دارند و من نمی‌دانم چرا در مجمع تایید نمی شود که اسناد عادی در کشور فساد زا است. معاملات باید با سند رسمی انجام شود. اعتبار اسناد رسمی مهم است و اما عده‌ای در بحث اسناد عادی به دنبال سوءاستفاده هستند و ما باید در مقابل این فساد مقابله کنیم و قوه قضاییه نیز در این زمینه حرف ما را مطرح می‌کند. آن‌ها نیز می‌دانند که اسناد عادی فساد زا هستند و امیدوارم مسئولین کمک کنند که اشکالات برطرف شود و موضوع اسناد عادی تبدیل به قانون شود.

وی درباره فرصت مردم برای تبدیل اسناد عادی خود به اسناد رسمی گفت:‌ مردم فرصت زیادی دارند که اسناد خود را در سامانه مربوطه ثبت کنند و حداقل ۴ و یا ۵ سال فرصت برای تبدیل اسناد مردم وجود دارد.

غضنفرآبادی گفت: ما باید از اسناد عادی سلب اعتبار کنیم و اموال منقول را با سند رسمی خرید و فروش می‌کنیم و این قانون باعث کاهش فساد می شود.

وی درباره لایحه عفاف و حجاب گفت: لایحه اولیه دولت ۱۵ ماده بود و احساس شد که این لایحه نیاز به فکر بیشتری دارد و جلسات مهمی با کارشناسان برگزار شد و قرار بر این شد که فقط جنبه جریمه و مجازات نباشد و جنبه‌های فرهنگی نیز در آن دیده شود.

رئیس کمیسیون  قضایی و حقوقی مجلس ادامه داد: موضوعات فرهنگی بسیار مهم است. بحث حجاب و عفاف بحث کوچکی نبوده و بحث به نابودی کشاندن یک جامعه است. ما نباید سرنوشت جامعه خود را مثل کشور‌های دیگر کنیم که خانواده دچار مشکل شده و با نابودی مواجه شود. برای حفظ خانواده همه باید تلاش کنیم و باید پای کار باشیم و به نهاد خانواده کمک کنیم.

وی افزود:در بحث مجازات‌ها نیز البته وارد شدیم. افرادی که در جامعه ما شاخص هستند باید مراقب موضع گیری‌های خود و رفتار‌های خود باشند فرقی نمی‌کند در چه عنوانی باشند و لذا برای افراد شاخص مجازات‌های سنگینی دیده شده است و برای جرائم سازمان یافته نیز در این قانون مجازات‌های سنگینی دیده ایم.

رئیس کمیسیون حقوقی مجلس در انتها گفت:‌برای دخترانمان در این لایحه بیشترین مسئله ما انجام کارهای فرهنگی است و همین نیز نشان از اهمیت کارهای فرهنگی در لایحه حجاب و عفاف دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
اسناد معمولی عین سند طلاق باید سه دفعه و هر دفعه به فاصله سه ماه امضا بشه تا قابل رسیدگی باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۱ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
اسناد عادی باید سه بار و به فاصله یک ماه تائید بشن تا اعتبار داشته باشن
آخرین اخبار