پروفسور حسین بهاروند برگزیده سومین دوره جایزه علمی و فناوری مصطفی (ص) شد.

پروفسور حسین بهاروند که استاد زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی در پژوهشگاه رویان است، متولد سال ۱۹۷۲ (۱۳۵۱) از ایران و به خاطر اثر درمان پارکینسون با سلول بنیادی موفق به دریافت این دوره از جایزه مصطفی (ص) شد.


این دانشمند موفق به استفاده از انواع سلول‌های بنیادی برای رفع بسیاری از مشکلات و بیماری‌های مربوط به انسان شد. در سال ۱۴۰۰ ایران برای اولین بار پیوند سلول‌های بنیادی در درمان بیماری پارکینسون و بیماری تخریب پیش‌رونده ماکولای چشم با سلول‌درمانی را انجام داد.


حدود ۲۵۰ هزار نفر در ایران به پارکینسون مبتلا می‌شوند که با سلول د رمانی این محقق در درمان پارکینسون تحول ایجاد شد.


همچنین سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر در کشور به مشکل چشم دچار و ۲۵ هزار نفر هم نابینا می‌شوند؛ که اقدامان درمانی این پروفسور سلول‌های رنگدانه شبکیه چشم درمان باعث درمان بیماری‌های چشم شده است.


جایزه یونسکو در سال ۲۰۱۴، جایزه فرهنگستان علوم جهان در سال ۲۰۱۹، رتبه اول پژوهش‌های بنیادی در سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی خوارزمی، جایزه دکتر هادوی از جشنواره علمی فرهنگستان علوم پزشکی، جایزه اول فناوری‌های نوین جشنواره رازی ۱۳۹۰، ستاد برجسته حیطه علوم پزشکی از سوی بنیاد بین‌المللی آکادمیک پروفسور یلدا و همچنین چهره تأثیرگذار بیوتکنولوژی، جایزه علامه طباطبایی در سال ۱۳۹۳، و جایزه مصطفی بخشی از افتخارات پروفسور حسین بهاروند است.


پنجمین آیین اعطای جایزه مصطفی هفتم مهرماه ۱۴۰۲ در اصفهان افتتاح می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.