علیرضا شاه میرزایی معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت در گردهمایی مدیران شرکتهای پخش جنوب کشور در شیراز، اظهار کرد: بحث مدیریت پشتیبانی (لجستیک) در برنامه هفتم دیده شده است، اما این بحث باید به طور مشخصتر در نظر گرفته شود.
او ادامه داد: آماد شامل چندین بخش مهم از جمله حوزه حمل و نقل بینشهری، حوزه پخش کالا، انبارها و سامانههای مدیریت حمل بار میشود و همه اینها برای تحقق اهداف در صنعت پخش باید به صورت یکپارچه دیده شود.
معاون تجارت و خدمات وزارت صمت بیان کرد: در حوزه بین شهری بالای ۹۵ درصد از وسایل نقلیه، خودمالک هستند که این مسئله امکان مدیریت را فراهم نمیکند؛ اگرچه در شرکتهای پخش مدیریت وسایل نقلیه کاملا مبتنی بر سامانه است.
شاه میرزایی افزود: سیستم مسیربندی و توزیع سفارشات هوشمند به شرکتهای فعال در صنعت توزیع و پخش کمک میکند که بتوانند به راحتی عملکرد رانندگان خودشان را زیر نظر بگیرند.
او اضافه کرد: شرکتهای پخش، سامانههای مکانیزه توزیع بودند که به وسیله بخش تولید هدایت و حمایت شدند و به سامانه جامع تجارت وصل شدند؛ مهم ترین بخش سامانه جامع تجارت همین سامانهای است که توسط انجمن شرکتهای پخش راهاندازی شده است یعنی ما حتی سامانهای که نیاز دولت بوده را به انجمن سپردهایم.
معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در حوزه فروشگاهی هم رویکرد ما این است که به جای ایجاد سامانه توسط دولت، این سامانه توسط اصناف و بخش خصوصی ایجاد شود.
او با بیان اینکه عرضه کالا منوط به ثبت در سامانه جامع تجارت و داشتن کد نقش است، اضافه کرد: اگرچه در خصوص توزیع برخی کالاها مشکلی نداریم؛ اما در حوزه لاستیک و تایر هنوز هم به دلیل بهرهگیری از پخش سنتی مقاومت زیادی از سوی تولید کننده و توزیع کننده وجود دارد و قیمت کالا تا بخواهد از کارخانه تا به دست مردم برسد ۲ برابر میشود؛ این در حالی است که شرکتهای پخش یک خدمت را با حمل و ثبت کالا در سامانه ارائه میدهند و میتوانیم با بهرهگیری از شرکتهای پخش به تسریع توزیع کالا در این بخش کمک کنیم.
شاه میرزایی ادامه داد: یکی از دغدغههای مهم شرکتهای پخش این است که سبد کالایی آنها برای عرضه به بازار باید تا چه حد باشد، خواسته ما از انجمن شرکتهای پخش تنوع سبد کالا در پخش است؛ در واقع این تنوع باید در برخی از بخشها از جمله لوازم یدکی و لوازم خانگی بیشتر دیده شود.
او یادآور شد: تعامل و ارتباط خوبی بین شرکتهای پخش و اصناف وجود دارد؛ به اتاق اصناف هم تأکید شده که کار پخش باید عمدتا با مدیریت تولید کننده انجام شود.
شاه میرزایی اظهار کرد: ممکن است عمدهفروشها و مجموعههایی هم در این زمینه رقابت کنند، اما واحدهای صنفی اصلی و خردهفروشها بهترین همکاری را با شرکتهای پخش داشته و دارند؛ امیدواریم حمایتهای قانونی هم از سوی مجلس از صنعت پخش شود تا این بخش کاملا شناسنامهدار و هویتدار شود.
او، کمبود سوخت را از چالشهای پیش روی صنعت پخش کشور دانست و گفت: بروز مشکلاتی مثل کمبود سوخت سبب ایجاد اختلال در انجام وظیفه شرکتهای پخش میشود که برای حل این مشکل باید راهکارهای اساسی اتخاذ شود؛ بدون شک استفاده از خودروهای هیبریدی کمک شایانی به حل این مشکل میکند؛ این در حالی است که در تمام حمایتهای وارداتی، تخصیص ارز به خودروهایی صورت میگیرد که کمترین مصرف سوخت را داشته باشند.
شاه میرزایی یادآور شد: انواع حمایتهای قانونی برای حل مشکلات صنعت پخش در حال انجام است و پیشنهادات اعضای انجمن شرکتهای صنعت پخش هم پیگیری میشود.
معاون وزیر صمت با بیان اینکه حرفهای شدن و مدرن بودن بخش توزیع کالا در کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است، گفت: یکی از سیاستهای دولت سیزدهم با تأکید رئیس جمهور این است که کار توسط خود تشکلها انجام شود.
او تصریح کرد: شاهد تصویب قوانین خوبی در این دوره از مجلس بودیم و در بخشنامه و ضوابط هم این وظیفه قانونی تعریف شده که تعامل با تشکلها ایجاد و حفظ شود.
رئیس هیئت مدیره صنعت پخش کشور هم گفت: در زمان حاضر بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ کالا تولید داخل توسط شرکتهای پخش در کشور توزیع میشود.
او ادامه داد: هم اکنون هزار و ۷۰۰ شرکت پخش در کشور بیش از ۸۰ درصد از محصولات تولیدی کشور را توزیع میکنند.
در این مراسم از نخستین پلتفرم یکپارچه صنعت پخش رونمایی و از برترینهای صنعت پخش تجلیل شد.