مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: پنج گونه پستاندار در حیات وحش استان بر پایه بررسی‌های انجام شده در معرض خطر انقراض قرار دارند.

ظاهری گفت: گورخر ایرانی، یوزپلنگ ایرانی، پلنگ ایرانی، گربه شنی و گربه پالاس از جمله پستانداران حیات وحش استان سمنان در خطر انقراض هستند.

وی اضافه کرد: جانوران حیات وحش از لحاظ جمعیت به گونه‌های «درخطر انقراض» و گونه‌های «حمایت شده» و «نیازمند حمایت» دسته‌بندی می‌شوند و بر این اساس ۱۰ گونه پستاندار از جمله شوکا، آهو، روباه شنی، کاراکال و جبیر، گونه‌های حمایت‌شده محسوب می‌شوند.

به گفته وی، به پستانداران گونه علف‌خوار با جمعیت کمتر از ۵۰۰ راس «در خطر انقراض» و بالاتر از ۵۰۰ راس گونه «حمایت‌شده» گفته می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان اظهار کرد: گونه یوزپلنگ که در خطر انقراض قرار دارد، با تلاش‌های انجام شده، هم‌اکنون از جمعیت پویایی در طبیعت استان برخوردار است.

وی با بیان اینکه محیط زیست استان سمنان در زمینه‌های مختلف مانند زیست جانوری از گونه پستانداران و جاندارانِ در خطر انقراض، تنوع گیاهی و اقلیمی، تنوع قابل توجهی دارد، ادامه داد: بزرگترین پارک ملی خشکی ایران به نام «پارک ملی کویر» در استان سمنان قرار دارد. 

ظاهری خاطر نشان کرد: یک چهارم اراضی تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست مربوط به استان سمنان است و یک‌ششم تنوع زیستی کشور نیز در این استان وجود دارد.

وی با اشاره به فعالیت سایت تکثیر گونه‌های در معرض خطر مانند یوزپلنگ و گورخر در استان سمنان افزود: ارتقای پارک ملی توران شاهرود در شرق استان سمنان به منظور استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی پیگیری می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۰:۴۴ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
کارخدا پسندانه
درود بر شما که از رسیدگی به جانوران کوتاهی نمیکنید