با توجه به تاکیدات دولت مبنی بر افزایش تولید واگن باری و افزایش سهم حجم جابهجایی بار از طریق حمل ونقل ریلی باید تمامی دستگاهها همکاری لازم را داشته باشند تا از طریق حمل ونقل ترکیبی بتوانیم به این هدف گذاری مورد نظر دست پیدا کنیم.
در همین رابطه هم اخیرا مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده بود که باید تمامی بخشها از جمله حوزه حمل ونقل دریایی هم با تامین کانتینر و واگن باری و همچنین با استفاده از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان بتوانند ظرفیت خود را در این حوزه افزایش دهند.
وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه یکی از اصلیترین برنامههای دیده شده در لایحه برنامه هفتم، مرتبط با توسعه کریدورهای شمال و جنوب است، گفت: باید تلاش کنیم تا اتصال ریلی بین دریای شمال و جنوب صورت گیرد.
حال باید توجه کرد که برای اتصال شمال و جنوب کشور و افزایش حجم ترانزیت باید تمامی بخشها برنامه ریزی لازم را در این زمینه داشته باشند.
در همین رابطه محمد رضا مدرس خیابانی مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد دریامحور و ضرورت توجه هر چه بیشتر به ظرفیتها و پتانسیلهای اقتصاد ایران در حوزه حمل بار دریایی گفت: خوشبختانه با نگاه هوشمندانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، اکنون توجه به اقتصاد دریامحور به یک ضرورت انکارناپذیر تبدیل شده و بر این اساس، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان خط دوم دفاعی کشور که بخش اعظم حمل بار وارداتی و صادراتی کشور به مقاصد مختلف را به عهده دارد، برنامه ریزی جدی را در این حوزه انجام داده تا علاوه بر توسعه ناوگان و تجهیز خود به انواع شناورها، کانتینر و واگن، به منظور خدماترسانی بیشتر به تجار و فعالسازی اقتصاد دریا پایه، گام برداشته و در این راستا، خود را از یک شرکت حمل بار دریایی به یک شرکت حملونقل چندوجهی تبدیل نماید.
خیابانی با اشاره به تدوین سند راهبردی گروه کشتیرانی در چشمانداز سال ۱۴۰۶ به این نکته اشاره کرده است که گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر ضرورت توسعه ناوگان به منظور خدماترسانی هرچه بیشتر در سنوات آینده از یک سو و حرکت برنامه ریزی شده مبتنی بر راهبردهای کلان اقتصاد و اسناد بالادستی از سوی دیگر، از سال گذشته اقدام به تدوین سند راهبردی خود در چشم انداز سال ۱۴۰۵ نموده که با توجه به سپری شدن یک سال از اجرای آن و ضرورت به روزرسانی منطبق با شرایط داخلی و بازارهای جهانی، نسبت به بازنگری آن در افق ۱۴۰۶ اقدام نموده است.
وی با اشاره به رویکرد حاکمیت به اقتصاد دریامحور به این نکته اشاره میکند که خوشبختانه اولین جلسه شورای عالی صنایع دریایی طی امسال با حضور رئیس جمهور تشکیل شده که در آن مقرر گردید تا نسبت به نوسازی و جوانسازی ناوگان دریایی کشور اقدام گردد که بر این اساس، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز با رویکرد حمایت از صنایع داخلی و تولیدکنندگان ایرانی، اقدام به سفارش ساخت چهار فروند شناور چندمنظوره با شرکت ایرانی کشتی سازی صدرای نکا نموده است.
مدرس خیابانی تأکید کرد: ظرفیت حمل دریایی در حوزه خزر حدود ۲۰ درصد افزایش یافته و در حال حاضر علاوه بر تجهیز ظرفیتهای ناوگان برای حمل بار از مقاصد مختلف دنیا به سمت روسیه، نسبت به مدیریت بندر سالیانکا در آستاراخان روسیه به منظور تسریع و تسهیل در عملیات تخلیه و بارگیری کالاها در این بندر نیز اقدام شده است که یکی از سرمایهگذاریهای راهبردی جمهوری اسلامی ایران در روسیه است؛ ضمن اینکه خرید تعدادی کشنده نیز از سوی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به منظور تقویت حمل چندوجهی بار به ثمر رسیده است.
مدرس خیابانی در ادامه، به خرید ۵۴ هزار تیای یو کانتینر به منظور پاسخگویی به نیاز بسیاری از واردکنندگان و صادرکنندگان کشور در کمبود کانتینر، اشاره میکند و میگوید: در عین حال، خرید ۲۳۵ دستگاه واگن در راستای توسعه حملونقل ریلی صورت گرفته و مذاکره جهت عقد قرارداد ۸۰۰ دستگاه واگن دیگر در حال انجام است.
وی با اشاره به استفاده حداکثری از یاردهای تعمیراتی داخلی جهت انجام کلیه تعمیرات شناورهای قابل تعمیر در داخل کشور اظهار داشت: علاوه بر این، همکاری با شرکتهای دانش بنیان به منظور تولید قطعات، تعمیرات، تولید سوخت کمسولفور و سایر فنّاوریها نیز تعریف شده و پروژه هوشمندسازی کشتیها نیز با همکاری معاونت علمی و فنّاوری رئیس جمهور نهایی شده است.
از سوی دیگر، گفتگوهای میدانی با تولید کنندگان واگن نیز نشانگر آن است که ورود شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به حوزه انعقاد قرارداد و خرید واگن و کانتینر ظرف یکسال اخیر حکایت از روند رو به رشد توسعه ناوگان در جوانب مختلف دارد که این حکایت از توجه ویژه به توانمندیهای تولید داخلی در عرصههای مختلف کشتیسازی، ساخت واگن و کانتینر دارد.
به اذعان تولیدکنندگان، حمایت از تولید داخلی به صورت انعقاد قراردادهای شفاف و با انتخاب سازنده بر اساس شایسته سالاری، نویدبخش روزهای خوبی برای تولیدکنندگان داخلی شده است؛ به نحوی که همه کارگران در تمام کارخانههای تولید واگن در کشور، با امید بسیار بالا و با اشتیاق در حال تولید واگن هستند. به هر حال این اتفاق نظر و استراتژی واحدی که میان وزارتخانه متولی حوزه راه با شرکتهای کشتیرانی شکل گرفته میتواند آیندهای امیدوارکنندهتر را برای حمل و نقل ترکیبی در کشور رقم زند.