در نشست شهردار کرمان با هیئت روسی ، فراهم‌سازی زمینه‌ انعقاد قرارداد خواهرخواندگی کرمان با شهر نیژنی نوگورود روسیه،بررسی شد.

 «ایرج بُویف»، مدیر مرکز شرق‌شناسی دانشگاه دوبرولیوبوف، گفت: ما به دعوت دانشگاه شهید باهنر کرمان برای امضای قرارداد همکاری بین دانشگاه‌ها به شهر کرمان سفر کردیم و در این سفر، مرکز زبان روسی در دانشگاه شهید باهنر افتتاح شد که اولین مرکز رسمی زبان روسی از طرف روسیه در شهر کرمان با هدف نزدیکی دو شهر و ملیت‌ها به یکدیگر است.

او ضمن تشکر از مسئولان دانشگاه شهید باهنر و شهرداری کرمان به‌خاطر پذیرایی گرم و مهمان‌نوازی آنها، افزود: از آنجایی که مدیر انجمن ایرانیان در شهر نیژنی نوگورود نیز هستم، امیدوارم همکاری دو شهر کرمان و نیژنی نوگورود فقط در سطح علمی و دانشگاهی نباشد و، چون این دو شهر مشابهت‌های نزدیکی دارند، ارتباط‌شان بیشتر شود.

مدیر مرکز شرق‌شناسی دانشگاه «دوبرولیوبوف»، بیان کرد: توان علمی و دانشگاهی کرمان بالاست و امیدوارم ارتباطات در این زمینه‌ها شکل بگیرد؛ همچنین زمینه همکاری رسمی شهرداری کرمان و نیژنی نوگورود، فراهم شود.

بُویف تصریح کرد: شهر‌های نیژنی نوگورود و کرمان، ارتباط تاریخی با هم داشته‌اند که به ۲۰۰ سال قبل برمی‌گردد که در آن زمان نمایشگاهی کنار رودخانه نیژنی نوگورود برپا می‌شده که بازرگانان در آن حضور داشتند و در آن نمایشگاه افرادی از کرمان هم بوده‌اند.

سپس، سعید شعرباف شهردار کرمان ، با اشاره به اینکه شهر و استان کرمان به‌دلیل برخی ویژگی‌های بی‌نظیر خود به‌سرعت در حال تبدیل‌شدن به یک شهر و استان بین‌المللی است، اظهار کرد: علت این حرکت پرشتاب در چهار ویژگی شهر و استان کرمان نهفته است که می‌تواند حلقه ارتباط شهر کرمان و شهر نیژنی هم باشد.

او بیان کرد: اولین عامل، طبیعت بی‌نظیر و بسیار متنوع استان کرمان است در کنار شخصیت‌های بین‌المللی که در عرصه جهانی شناخته شده‌اند و مهم‌ترین آن‌ها ژنرال حاج‌قاسم سلیمانی است.

شهردار کرمان ادامه داد: ما در گام اول از هر ارتباطی در حوزه گردشگری و فراهم کردن زیرساخت‌های آن استقبال می‌کنیم و امیدواریم در ارتباط با شهرداری نیژنی و استانداری بتوانیم خیلی سریع این کار را آغاز کنیم.

شعرباف یادآور شد: عامل دوم، وجود ظرفیت‌های کم‌نظیر صنایع، معادن و کشاورزی در استان کرمان است که در بسیاری از موارد حرف اول را در کشور می‌زند.

او افزود: به‌طور وسیعی از ارتباط بین بخش‌های خصوصی اقتصادی کرمان و نیژنی به‌خصوص در حوزه معادن و زیرساخت و بسیاری از محصولات کشاورزی که جزو مزیت‌های کرمان است، استقبال می‌کنیم و آمادگی داریم نمایشگاه‌های مشترک برگزار شود و زمینه‌های لازم جهت ارتباط بخش‌های خصوصی را فراهم کنیم.

شهردار کرمان بیان کرد: زیرساخت اصلی برای فعال‌سازی این دو عامل، ارتباط بین نخبگان کرمان و نیژنی است که حتماً در گرو ارتباط بین دانشگاه‌ها محقق خواهد شد.

شعرباف افزود: عامل چهارم این است که ما در شهرداری کرمان برای برقراری ارتباطات وسیع بین استانداری و شهرداری کرمان با شهر نیژنی، تلاش و برنامه‌ریزی می‌کنیم تا مقدمات انعقاد قرارداد خواهرخواندگی بین این دو شهر فراهم شود و عامل ارتباطات سیاسی و ساختاری هم به تحقق موارد دیگر کمک کند.

شهردار کرمان بیان کرد: امیدوارم ظرفیت انجمن ایرانیان در نیژنی به ما کمک کند که این اهداف را خیلی سریع عملیاتی کنیم و میزبان شهردار و نخبگان شهر نیژنی در کرمان باشیم.

 ریما ایوانوا، معاون آموزشی و علمی دانشگاه دوبرولیوبوف، با بیان اینکه این سفر با هدف ایجاد مرکز زبان روسی در دانشگاه باهنر انجام شده، گفت: دانشگاه ما فقط در این خصوص فعالیت ندارد و در رشته‌های دیگر ازجمله اقتصاد، گردشگری و روابط بین‌الملل هم فعال است و آماده مشارکت در گسترش ارتباطات بین روسیه و ایران هستیم.

او بیان کرد: از شهرداری کرمان برای دیدن شهر نیژنی روسیه و دانشگاه دوبرولیوبوف دعوت می‌کنیم تا شرایط و برنامه‌های مشترکی که می‌توانیم با یکدیگر داشته باشیم را بررسی کنیم.

معاون آموزشی و علمی دانشگاه دوبرولیوبوف اظهار کرد: نزدیکی شهر نیژنی به مسکو یکی از ویژگی‌های این شهر است؛ نیژنی یک شهر بسیار بزرگ با جمعیت بیش از یک میلیون نفر است که یک شهر فرهنگی، آموزشی و صنعتی محسوب می‌شود و دانشگاه‌های دولتی و خصوصی دارد که رویداد‌های آموزشی متعددی هم در آن برگزار می‌شود.

ایوانوا بیان کرد: هدف اصلی ما ارتباط با دانشگاه کرمان و همکاری‌های دانشگاهی بود، اما در زمینۀ مسایل شهری هم می‌توانیم با شهرداری کرمان همکاری کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار