علی یزدانی رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در مزاحمتهای تلفنی افراد آگاهانه و از روی عمد و به قصد ایجاد مزاحمت با اورژانس تماس میگیرند و با «بیمار نمایی» و تمارض تقاضای امدادرسانی کرده که با این کار سبب ایجاد ماموریتهای کاذب، اختلال در سیستم امداد و اشغال خطوط اورژانس میشوند.
او افزود: به طور متوسط هر تماس مزاحمی از زمان وصل شدن و مشخص شدن مزاحمی بودن تا زمان قطع شدن آن بین ۶۰ تا ۹۰ ثانیه زمان میبرد که این مدت برای کسی که میخواهد زنگ بزند و حادثهای را اعلام کند، زمان بسیاری است.
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: همچنین طی این مدت نیز ۳۰۱ هزار و ۹۰۴ «تماس نامرتبط» با اورژانس ۱۱۵ مشهد برقرار شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۹ درصد رشد داشته است.
یزدانی بیان کرد: در تماسهای نامرتبط افراد از روی عدم آگاهی و ندانستن شماره و یا پرسیدن آدرس مراکز درمانی و داروخانهها، سوال در خصوص داروهای تجویزی پزشک و نحوه و دز مصرف داروها و یا ثبت شکایت در حوزه بهداشت و درمان، با اورژانس ۱۱۵ تماس میگیرند که این امر نیز سبب اشغال خطوط و از دست دادن زمان امدادرسانی پرسنل اورژانس خواهد شد.
او تصریح کرد: طی نیمه اول امسال ۶۳۹ هزار و ۵۲۶ تماس مردمی با اورژانس ۱۱۵ دانشگاه علوم پزشکی مشهد برقرار شده که از این میزان ۳۲۹ هزار و ۲۴۲ تماس «مزاحمی و نامرتبط» بوده است که به طور میانگین و در مجموع اینگونه تماسها نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۰ درصد رشد یافته است.
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این که هرچه خطوط تلفن اورژانس آزادتر و در اختیار بیماران و مصدومان باشد قطعا میزان بروز خطر و اتفاق ناگوار برای بیماران و مصدومان کمتر خواهد شد، تاکید کرد: برای انجام خدمترسانی به موقع به بیماران از عموم مردم تقاضا میشود از تماسهای غیرضروری با اورژانس خودداری کنند.
یزدانی با اشاره به اینکه کل تماسهای ۶ ماهه امسال اورژانس ۱۱۵ مشهد نسبت به مدت مشابه ۶.۸ درصد افزایش داشته است، اظهار کرد: در این مدت بیش از ۱۲۳ هزار تماس مشاورهای با اورژانس حاصل شده است و ۱۸۷ هزار و ۲۷۸ تماس منجر به ماموریت و اعزام آمبولانس شده است.