طالب محمدی امروز در مراسم روز جهانی ناشنوایان در مدرسه توکل سنندج با تبریک فرا رسیدن ۳۰ سپتامبر (۸ مهر) روزجهانی ناشنوایان وکم شنوایان، اظهار کرد: ۶۹ دانش آموز آسیب دیده شنوایی در مدارس با نیازهای ویژه وتحت آموزش تلفیقی - فراگیر در مدارس عادی استان مشغول به تحصیل میباشند.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی کردستان گفت: این دانش آموزان در مدارس استثنایی ۷ شهرستان سنندج، قروه، دهگلان، مریوان، بانه، دیواندره وکامیاران خدمات آموزشی و حمایتی دریافت میکنند.
وی تصریح کرد: امسال روز جهانی ناشنوایان به شعار " مراقبت از گوش وشنوایی برای همه " مزین گردیده است تا پیام برابری، مشارکت اجتماعی، برابر سازی فرصتهای شغلی و اجتماعی برای افراد ناشنوا و کم شنوا را بیش از پیش ترویج دهد.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان گفت: با هدف توانمندسازی و بروز آوری دانش آموزگاران استثنایی، کارگاه تخصصی آموزشی زبان اشاره به مدت ۱۰ ساعت برای ۷۰ نفر از معلمان در خرداد ماه و دوره ضمن خدمت راهبردها و رویکردهای نوین آموزش وپرورش و توان بخشی دانش آموزان ناشنوا به مدت ۲۴ ساعت برای ۴۵ نفر از معلمان مدارس استثنایی استان در مرداد ماه برگزار شد.
وی افزود: همچنین برگزاری دورههای آموزشی تربیت و تأمین مدرس زبان اشاره، هوشمند سازی مدرسه باغچه بان مریوان، بهره مندی دانش آموزان دارای آسیب شنوایی استان از خدمات رایگان کتابخانه مرکزی سنندج، معرفی دانش آموزان (کم بضاعت) به بهزیستی و جلب مشارکت خیرین جهت تأمین خدمات توان بخشی ویژه این دانش آموزان را از دیگر اقدامات آموزش وپرورش استثنایی استان برشمرد.
محمدی با بیان اینکه معلولیت مشکل فرد نیست بلکه اساسا مشکل جامعه است، افزود: افراد با آسیب شنوایی آثار ظاهری چندان مشخصی ندارند و متاسفانه چالشهای اجتماعی، روانشناختی و عملکردی وضعیت دشواری را پیش روی آنان قرار میدهد.
وی با بیان اینکه با تشخیص به موقع ومداخله بهنگام میتوان عوارض کم شنوایی و ناشنوایی را به حداقل رساند، تصریح کرد: جامعه با پذیرش واقع بینانه محدودیت فرد ناشنوا باید در راه پرورش استعدادها و تواناییهای او یاری رسان باشد.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان گفت: نابینایی، ناشنوایی، معلولیتهای جسمی و حرکتی، ناتوانیهای ذهنی و بیماریهای مختلف گاه از لحظه تولد و گاه در مسیر زندگی برای هر شخص اتفاق میافتد، اما بی اطلاعی از شرایط این افراد و نبود آگاهی از نحوه ارتباط با آنان، سبب بروز رفتارهای بعضا خشونت آمیز و انزوای گروه قابل توجهی از جامعه میشود.
محمدی با بیان اینکه جامعه نسبت به ناشنوایان ونوع معلولیتشان شناخت کمی دارد، تأکید کرد: کاهش یادگیری مهارتهای اجتماعی، افت مهارتهای شغلی و تحصیلی و کناره گیری از اجتماع را از جمله مسائل و مشکلات عمدهای عنوان کرد که فرد دارای آسیب شنوایی علاوه بر هزینههای بالای توانبخشی با آن مواجهه میشود.
لازم به ذکر است، هفته جهانی ناشنوایان دو تا هشتم مهر ماه است و هر کشوری یک روز در این هفته را به عنوان روز ناشنوا معرفی میکند که این روز در سال جاری در کشور ما مصادف با هشتم مهر ماه است.