اولین رویداد ملی پادکست فارسی با هدف ایجاد رقابت سازنده و پویا میان تولیدکنندگان پادکست فارسی و آموزش ساخت پادکست از آماتور تا حرفه‌ای برگزار می‌شود.

اولین رویداد ملی پادکست فارسی با اجرای فرزاد حسنی در مجموعه کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد. اسماعیل باستانی، داور این رویداد با تاکید بر این که پادکست کتاب صوتی و نمایش نیست، افزود: هر چیزی که بخواهید در پادکست وجود دارد. پادکست در یک دهه جای خودش را بین مردم باز کرده است؛ به طوری که می‌توان مدعی شد پادکست این روز‌ها خیلی طرفدار دارد. طی سالیان سال برنامه سازی در رسانه دستخوش درگیر تغییر شد، اما پادکست نشات گرفته از خلاقیت است و ترکیب این فضا‌ها با رادیو فضای جدید و نویی می‌دهد.

باستانی با اشاره به اینکه مخاطب پادکست متفاوت است، چون تمرین شنیدن می‌کند، افزود: برنامه‌های رادیو سر وقت مشخص پخش می‌شود، اما کارافزار‌های پادکست کاری می‌کنند که شما در هر لحظه‌ای به آن‌ها دسترسی داشته باشید. پادکست را همیشه می‌توان شنید در زمان کوتاه اطلاعات شسته و رفته به مخاطب می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه در بازار کیفیت پادکست خیلی خوب است، افزود: دغدغه جامعه ما و کل جامعه جهانی آگاهی است. پادکست ساز با توجه به نگاه فردی و زیستی که دارد به جامعه خودش آگاهی می‌دهد. البته ناگفته نماند که برخی پادکستر‌ها پول‌های خوبی در می‌آورند. پادکست تمام قواعد برنامه سازی رادیو را دارد.

سیاوش صفاریان پور، یکی دیگر از اعضای هیئت داوران با اشاره به تفاوت رادیو و پادکست گفت: رسانه گرم و اثرگذار رادیو با توجه به همه فراز و نشیب‌ها خودش را تنظیم کرده است، اصلی‌ترین تفاوت بین پادکست و رادیو به عنصر سفارش‌دهنده باز می‌گردد، در پادکست سفارش دهنده یک نفر و یک رسانه کوچک و فردی است، اما برنامه سازان در رادیو موظف هستند با توجه به سیاست‌ها پیش بروند، اما در پادکست این گونه نیست. در پادکست شما انتخاب می‌شوید و در رادیو همه شنونده هستند. البته پادکست تمام قواعد برنامه سازی رادیو را دارد.

وی با بیان اینکه ارتباط ناگسستنی پادکست با شبکه‌های اجتماعی هم در نوع خودش وجه تمایز پادکست با رادیوست. افزود: زمانی که کاری پیش می‌آید، پادکست تمام نمی‌شود می‌توانید قطع کنید و دوباره برگردید، اما رادیو در لحظه است و توقف ندارد. در رادیو شما آن استقلالی که در پادکست هست ندارید و بیشتر امور در دست تولید کننده است.

صفاریان پور با بیان اینکه پادکست شخصی نگاری و یک تالیف دارد، ادامه داد: پادکست محتوای صوتی که در بستر اینترنت تولید می‌شود و به عبارتی محتوای شنیداری تالیف شده در وب است. تولید محتوای پادکست باید در بستر اینترنت باشد که یک سری دورچین دارد.

داور رویداد ملی پادکست فارسی افزود: ما در داوری می‌سنجیم که مخاطب چقدر درگیر بوده است، به جذابیت و سرگرم کننده بودن آن امتیاز می‌دهیم، باید در پادکست، صدا شفاف و تدوین درستی داشته باشد. راوی و لحن نیز مهم است، نویسندگی و پژوهش درستی داشته باشد.

وحید اسدی، دبیر اولین رویداد ملی پادکست فارسی گفت: چرخه تولید و انتشار پیام در یک دهه اخیر به بجای همه به دست یک نفر رسیده است و در حوزه پادکست هم تا حدودی صدق می‌کند. همیشه رادیو عضوی از خانواده بوده و است، امروز رادیو در یکی از بستر‌ها به نام پادکست شنیده می‌شود که بیشتر شنونده‌های آن جوانان و تحصیل کرده‌ها هستند.

وی افزود: باید در رسانه‌های اجتماعی دید که مخاطب هدف کجاست و چه دوست دارد و در چه ساعتی تمایل دارد که برنامه را بشنود. رادیویی‌ها این را در خود می‌بینند که روایت کننده باشند و آن‌ها که علاقه‌مند هستند می‌توانند وارد شوند.

اسدی با بیان اینکه این مسابقه هفت جایزه دارد، افزود: پادکستر‌ها می‌توانند خودشان را با پاکستر‌های آزاد محک بزنند. پادکستر خودش را وارد مفهوم می‌کند و نگاه، منش و طرح زندگی اش تاثیر در تولید پادکست می‌گذارد.

 به گفته دبیر این رویداد، امروز زیست در فضای مجازی بزرگ‌تر از زندگی واقعی است، در پادکست از مردم بازخورد گرفته می‌شود که در روند تولید تأثیرگذار است، اما در رادیو این مسئله خیلی کند است.

وی با تاکید بر اینکه در پادکست محتوایی تولید می‌شود که ساده و شفاف است، افزود: این شفافیت و سادگی باعث جذابیت می‌شود، بی شک وقتی ابزار‌ها کم می‌شود محصول دلنشین‌تر خواهد شد.

اسدی خاطر نشان کرد: پادکست جز آن که یک فایل صوتی، بخش گرافیکی و طراحی لوگو آن نیز مهم است، علاوه بر موارد ذکر شده پادکست فایل متنی همراه دارد که مخاطب را با حال و هوای پادکست آشنا می‌کند. پادکستر می‌فهمد چند درصد در چند دقیقه شنیده شده است. پادکستر‌ها در سه چهار دقیقه متوجه می‌شوندکه مثلا روایتگری من خوب بوده یا خیر. در پادکست سازی محتوا‌هایی را می‌شنویم که مخاطبان زیادی دارد می‌تواند به ارتقا برنامه‌ها نیز کمک کند.

به گفته وی، برگزار کننده این رویداد رادیوست و مخاطبان می‌توانند به هر پادکستی که دوست داشتند امتیاز دهند. هر کسی می‌تواند پادکست تولید کند، چرا که ما قرار تسهیل گر و آموزشگر باشیم.

دبیر اولین رویداد ملی پادکست فارسی افزود: یک بخش ویژه داریم، هر پادکستی که با محتوای ایران تولید شده باشد در بخش ویژه جای خواهد گرفت. در این مدت کارگا‌های آنلاین برگزار خواهد شد و آفلاین آن هم خواهد آمد. از هم یادگرفتن‌ها باعث رشد پادکست‌ها می‌شود. بخش مهم این رویداد آموزش است، لذا به صورت هفتگی کارگاه خواهیم داشت از الفبا تا پیشرفته تا بهمن ماه که اختتامیه ما خواهد بود. این کارگاه‌ها رایگان و حضور عموم آزاد است.

اولین رویداد ملی پادکست فارسی صدای جمهوری اسلامی ایران به منظور معرفی برترین پادکست‌های فارسی در کشور و رشد استعداد‌های این حوزه برگزار می‌شود، علاقه‌مندان تا ۱۵ آبان فرصت ارسال آثار را دارند. هر کس که احساس می‌کند پادکست تولید می‌کند می‌تواند با هر گویشی در این رویداد سهیم باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.