نماینده ارمنستان در بروکسل از اتحادیه اروپا خواست باکو را به دلیل عملیات نظامی در قره‌ باغ تحت تحریم‌های خود قرار دهد.

شکست ارمنستان در جنگ دوم قره باغ، این کشور را در موضع ضعف در برابر جمهوری آذربایجان قرار داده است. عملیات نظامی باکو در منطقه قره باغ در نهایت باعث آواره شدن ۱۲۰ هزار تن از ارامنه ساکن این منطقه و مهاجرت آن‌ها به ارمنستان شد. اقدامی که برای ایروان تبعات سیاسی سنگینی در پی دارد. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، ارمنستان امروز (دوشنبه) از اتحادیه اروپا خواست به دلیل عملیات نظامی جمهوری آذربایجان در منطقه قره باغ، تحریم‌هایی را علیه این کشور اعمال کند و در ضمن هشدار داد خطر عملیات نظامی جدید باکو وجود دارد. 

تیگران بالایان، سفیر ارمنستان در اتحادیه اروپا در این باره اعلام کرد: طیف گسترده‌ای از تحریم‌های احتمالی در این زمینه وجود دارد که بروکسل می‌تواند علیه باکو اعمال کند. از جمله این موارد می‌توان به اعمال سقف قیمت بر نفت و گاز صادراتی جمهوری آذربایجان و تعلیق گفتگو‌های اتحادیه اروپا با باکو برای روابط نزدیک‌تر اشاره کرد. 

وی در ادامه تاکید کرد: ما خواستار کمک‌های امنیتی برجسته از سوی غرب به ایروان هستیم. این مسئله نه تنها نظر دولت ارمنستان بلکه بسیاری از کارشناسان و کشور‌های عضو اتحادیه اروپاست که بر این باورند که حمله نظامی به ارمنستان قریب الوقوع است. 

گرچه الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان وعده داده بود اقلیت ارمنی مقیم قره باغ می‌توانند بدون مشکل در این منطقه باقی مانده و از حقوق شهروندی برابر برخوردار باشند، اما نماینده ارمنستان در اتحادیه اروپا با متهم ساختن باکو به تلاش برای پاکسازی قومی مدعی شد نمی‌توان به سخنان علی اف در این زمینه اعتماد کرد همانگونه که وی پیش‌تر قول خود به اروپایی‌ها برای عدم حمله به قره باغ را نقض کرد. 

وی خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا ابزار‌های زیادی برای تحت فشار قرار دادن علی اف در اختیار دارد و به دلیل آنکه بروکسل از این ابزار‌ها استفاده نکرد، قره باغ بهای سنگینی بابت آن پرداخت کرد. 

بر اساس آمار‌های رسمی منتشر شده تاکنون بیش از یکصد هزار تن از جمعیت ۱۲۰ هزار نفری ارامنه مقیم قره باغ این منطقه را ترک کرده و وارد ارمنستان شده‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۱ ۱۱ مهر ۱۴۰۲
پس جنگ قره باغ تازه شروع شده
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۰:۱۹ ۱۱ مهر ۱۴۰۲
خسته نباشید یک شهر رو باخت دادن تعظیمم میکنند. تازه با احترام پیش اربابان آذربایجان شکایت میکنند.
آخرین اخبار