درپی کشته شدن رهبر سیک‌های هند در کانادا تنش میان دو طرف افزایش یافته است و ۴۰ دیپلمات کانادایی اخراج شده‌اند.

به گزارش فایننشال تایمز، هند به کانادا گفته است که حدود ۴۰ دیپلمات خود را تا ۱۰ اکتبر در بحبوحه درگیری دیپلماتیک بین دو کشور به دلیل اتهامات اتاوا مبنی بر دخالت دهلی نو در قتل هاردیپ سینگ نجار در خاک کانادا خارج کند.

 یک مقام آگاه از این موضوع گفت که هند تهدید کرده است که مصونیت دیپلماتیک هر دیپلمات کانادایی را در صورتی که پس از ۱۰ اکتبر در کشور بماند، سلب خواهد کرد.

 کانادا ۶۲ دیپلمات در هند دارد، در حالی که دهلی نو به آن‌ها گفته است که در کمیسیون عالی خود تعداد کارکنان را کاهش دهند.

 پیتر بوهم، رئیس کمیته روابط خارجی و تجارت بین‌الملل سنای کانادا گفت: «اعلام غیرمجاز بودن دیپلمات‌های کانادایی بیشتر به وضعیت کمک نمی‌کند و کاهش تنش مرتبط با این اختلاف را دشوارتر می‌کند».

بوهم گفت که جاستین ترودو، نخست وزیر انتظار عقب نشینی ندارد. او تاکید کرد که دهلی نو از ظرفیت محدود اتاوا برای مقابله به مثل آگاه است، زیرا اتاوا دارای یک دولت اقلیت است. البته، هند انتخاباتی در آینده دارد.»

 پس از آن که ترودو در ۱۸ سپتامبر گفت که آژانس‌های امنیتی کانادا به طور فعال "ادعا‌های معتبر در مورد ارتباط بالقوه" بین عوامل دولت هند و قتل نجار را دنبال کرده اند، یک بحران دیپلماتیک بی سابقه بین هند و کانادا به وجود آمد.

 هند که نجار را در سال ۲۰۲۰ به عنوان تروریست معرفی کرد، صراحتاً ادعا‌های کانادا را رد کرده و آن‌ها را "پوچ" و "با انگیزه" خواند. نجار، رئیس نیرو‌های شبه نظامی ببر خلستان (KTF)، در بریتیش کلمبیا، کانادا در ماه ژوئن به ضرب گلوله کشته شد.

 هند یک دیپلمات کانادایی را در واکنشی به اخراج یک مقام هندی توسط اتاوا در مورد این پرونده، اخراج کرد. دهلی نو خدمات ویزا برای اتباع کانادا را نیز به حالت تعلیق درآورد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۹ ۱۱ مهر ۱۴۰۲
هندیا به کانادا احتیاج دارن نه کاناداییا به هندیا
آخرین اخبار