اگرچه بررسی بودجه یک مساله ساده یا کوتاهمدت نیست و جا دارد براساس معیارهای مختلفی بررسی شود، اما به هرحال میتوان با درنظر گرفتن برخی از شاخصها، تا حدودی به ابعاد مختلف آن نگاهی داشت. بررسی بودجه اختصاص یافته به استانها در لایحه بودجه ۱۴۰۲ و در دو نوع ملی و استانی نشان میدهد سهم استانهای محروم و کمبرخوردار کشور از میزان بودجه عمرانی در هر دو بخش ملی و استانی روند روبهرشدی داشته است. البته نباید از این موضوع نیز غافل شد که علیرغم افزایش بودجه عمرانی برای برخی از استانها، همچنان سهم بالایی از بودجه در هر دو سطح ملی و استانی مربوط به مصارف جاری است.
سمانه حسنپور، رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان لرستان روز دوشنبه در گفتگو با روابط عمومی و امور بینالملل استانداری لرستان در تشریح قانون بودجه ۱۴۰۲ و جایگاه استان در این قانون، افزود: در قانون بودجه ۱۴۰۲، از مجموع بودجه امسال که چهار هزار و ۹۹۵ هزار میلیارد تومان است و باید بین ۳۱ استان و سهم وزارتخانهها تقسیم شوند که سهم استانها از این بودجه طبق جدول «ده-ج» ۱۱۱ هزار و ۵۹۳ میلیارد تومان است که بین ۳۱ استان در قالب اعتبارات عمرانی توزیع میشود.
رشد بیش از ۱۰۰ درصدی بودجه عمرانی لرستان در سال ۱۴۰۲
حسنپور گفت: سهم لرستان را از این میزان ۳ هزار و ۴۹۷ میلیارد تومان است که رشد بیش از ۱۰۰ درصدی در اعتبارات عمرانی نسبت به سال گذشته را نشان میدهد و معادل ۳.۴ درصد اعتبارات استانی کل کشور است و از لحاظ برخورداری رتبه ۱۱ بودجه ۱۴۰۲ را در کشور داریم.
وی افزود: این اعتبار به سازمان مدیریت و برنامهریزی استان ابلاغ میشود و این سازمان به عنوان دبیرخانه شورای برنامهریزی و توسعه استان وظیفه دارد این اعتبار را بین ۱۱ شهرستان در قالب فصل و برنامههای متنوع توزیع و سهم هر دستگاه اجرایی از این اعتبار را مشخص کند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان درباره درآمدهای استان نیز گفت: سهم درآمدی که برای این استان در نظر گرفته شده است ۰/۳۷ کل درآمدهای کشور است که در این زمینه رتبه ۲۶ را بین ۳۱ استان کشور را داریم.
برای عدم برگشت بودجه ابلاغی دستگاههای اجرایی مدیران باید تلاش کنند
حسنپور درباره روند برگشت بودجه دستگاههای اجرایی استان نیز گفت: اعتبارات ابلاغی را دستگاههای ملی به دستگاههای استانی برای انجام امور خاص پرداخت میکند و این اعتبار از نظام توزیع اعتبار، تخصیص یا جلوگیری از عدم برگشت استان نمیگذرد و مدیران باید برای جذب این اعتبارات تلاش کنند.
وی افزود: این اعتبار، چون وارد نظام بودجهریزی استان نمیشود مستقیم از دستگاههای ملی به دستگاههای استانی وارد میشود، سازمان مدیریت، خزانه استان و استانداری نمیتوانند جلوی برگشت این اعتبار را بگیرند و اگر جذب نشود، به خزانه جمهوری اسلامی ایران برمیگردد و در سر جمع درآمدهای کشور و باز توزیع میشود.