شکست تحریم با تولید کاتالیست RCD در پالایشگاه شازند

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: تولید کاتالیست RCD در پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند دستاورد ارزشمندی است که موجب شکست تحریم در این بخش شد.

جلیل سالاری مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در آیین رونمایی از کاتالیست ساخت ایران واحد RCD در شرکت پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شازند، گفت: در گذشته که واحد مشابه RCD در پالایشگاه اصفهان را به عنوان یکی از واحد‌های تحت لیسانس برای نفت انتخاب می‌کردیم همزمان در کشور این سوال وجود داشت که مگر می‌شود ۱۵۰۰ کاتالیست در مدت زمان هشت تا ۹ ماه تولید شود و مشخص شود در چه زمینه‌ای مصرف شود این در حالی است که در هیچ کجای دنیا از این واحد استفاده نشده است.

وی افزود: با توجه به خصوصی‌سازی که در شرکت پالایشگاه نفت اصفهان انجام شد پالایشگاه شازند در ساخت کاتالیست RCD جلودار شد و این پروژه در پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شازند شکل گرفت که می‌توان از آن به عنوان یک دستاورد بزرگ یاد کرد که در کشور اتفاق افتاده و این موفقیت به موجب کنار هم قرار گرفتن شرکت دانش بنیان و بخش پژوهش کسب شده است.

معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه کسب این دانش یکی از پاشنه‌های آشیل بود تصریح کرد: تولید این کاتالیست در کشور یک اقدام اقتصادی مثبت محسوب می‌شود که توسط شرکت‌های دانش بنیان انجام شده است، واحد‌های دیگری وجود دارد که در آینده مورد بهره برداری قرار می‌گیرند.

سالاری گفت: تولید ۱۵۰۰ کاتالیست یک کار ارزشمندی بود که در کشور شکل گرفت و این دانش بزرگ که عمدتا در حوزه محصولات سنگین مانند نفت است یک اقدام بسیار بزرگی است که در کشور شکل گرفته و نتیجه آن دستاوردی است که شاهد آن هستید.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت نیز در این آیین، گفت: تولید کاتولیست RCD با همکاری زنجیره تکمیل فناوری از جمله توسعه دهنده دانش و شرکت دانش‌بنیان شکل گرفته است و قرار داد ۱۰ ساله این کاتولیست سبب می‌شود به صورت بلند مدت این مجموعه‌ها در کنار هم قرار گیرند و فعالیت‌های بیشتری داشته باشند.

عظیم کلانتری افزود: تمامی گروه‌ها، مدیران و کارشناسان در تولید این کاتویست RCD نقش داشتند و حمایت ویژه از سمت شرکت پالایش و پخش سبب شد یک نمونه موفق تولید شود.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت تصریح کرد: مدلی که پژوهشگاه صنعت نفت برای تعداد بسیاری از کاتالیست‌ها در نظر گرفته مدل بسیار موفقی بوده و قرار است این مدل در واحد‌های دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

کلانتری با بیان اینکه در پژوهشگاه صنعت نفت علاوه بر بومی سازی صادرات خدمات فنی و مهندسی هم انجام می‌شود اظهار کرد: در دسترس بودن شرکت داخلی نماد توانمندی و مولفه قدرت برای جمهوری اسلامی است.

وی بیان کرد: نیروی انسانی کشور بسیار خوب و عملیاتی است، اما خبرگان عملیاتی و نخبگان دانشگاهی و تحقیاتی برای توسعه دانش باید کنار سیستم‌های تحقیقاتی دانشگاهی قرار گیرند تا اقدمات موثری انجام شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.