مراسم جشن میلاد پیامبر رحمت و امام صداقت، با حضور طلاب خارجی از جمله آفریقایی، پاکستانی، عراقی و افغانستانی در شهر مقدس قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر ربانی نماینده‌ی سابق جامعه المصطفی العالمیه در برزیل، در مراسم جشن میلاد حضرت خاتم الانبیا (ص) و امام صادق (ع) که با حضور طلاب غیر ایرانیِ مجتمع عالی علوم انسانی اسلامی قم برگزار شد، ضمن تبریک ایام و بزرگداشت هفته وحدت، به تبیین برخی از رفتار‌های اجتماعی پیامبر اعظم (ص) در تعامل با مردم پرداخت.

 نماینده‌ی سابق جامعه المصطفی العالمیه در برزیل با اشاره به آیات شریفه‌ی: «وَ تَوَفَّنا مَعَ الْأَبْرار» و «أَلْحِقْنِی بِالصَّالِحِینَ»، یکی از مهمترین دعا‌ها و درخواست‌های انسان بامعرفت را عاقبت به خیرى دانست و گفت: عاقبت به خیری آنقدر با اهمیت است که یکى از دعا‌های اولیا و انبیای الهی، دعا برای فرجام نیک و زندگی را به خوبی پایان دادن بوده است.

حجت الاسلام ربانی به وصیت نامه‌ی ارزشمند و تاریخیِ سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی در معرفی شئون عاقبت بخیر پرداخت و گفت: رضوان خدا بر این شهید بزرگوار که در وصیت نامه‌ی خود نوشت: "برادران، رزمندگان، یادگاران جنگ؛ یکی از شئون عاقبت به خیری «نسبت شما با جمهوری اسلامی و انقلاب» است. والله والله والله از مهمترین شئون عاقبت به خیری همین است. والله والله والله از مهمترین شئون عاقبت به خیری، رابطه قلبی و دلی و حقیقی ما با این حکیمی است که امروز سکّان انقلاب را به دست دارد.

مدیر سابق مرکز اسلامی کورتیبا - برزیل، عوامل عاقبت بخیری را در سه مورد خلاصه کرد و افزود: در بیانی از امام صادق (ع) داریم که طی نامه‌ای به دوستانشان فرمودند: "اگر می‌خواهید عاقبت بخیر شوید، سه کار را باید انجام دهید که اولین از آن‌ها، بزرگ شمردن حق خداست و اینکه نعمت‌های او را در معصیت صرف نکنید. «فَعَظِّمْ لِلَّهِ حَقَّهُ» 

او  با اشاره به عبارت: «وَ أَنْ تَغْتَرَّ بِحِلْمِهِ عَنْکَ»، دومین عامل عاقبت بخیری را مغرور نشدن به حلم خدا برشمرد و گفت: در روایت داریم خداوند بین بنده و آبرویش وقتی گناه می‌کند، گاهی چهل پرده می‌اندازد و این از الطاف و مهربانی خداوند است که ما باید مراقب باشیم از این حلم سوء استفاده نکنیم.

حجت الاسلام ربانی در بیان سومین عامل عاقبت بخیری گفت: اگر می‌خواهید عاقبت بخیر شوید، "وَ أَکْرِمْ کُلَّ مَنْ وَجَدْتَهُ یَذْکُرُنَا أَوْ یَنْتَحِلُ مَوَدَّتَنَا ثُمَّ لَیْسَ عَلَیْکَ صَادِقاً کَانَ أَوْ کَاذِباً إِنَّمَا عَلَیْکَ نِیَّتُکَ وَ عَلَیْهِ کَذِبُه" به کسی که به ما منصوب است و ارادت دارد و اظهار مودّت می‌کند، احترام کن، حتی اگر دروغ می‌گوید.

حجت الاسلام ربانی در پایان اتّحاد و انسجامِ مذاهب اسلامی را در مقابل زورگویان و مستکبران عالم، راهبردی و ضروری دانست و افزود: امروز تنها راه نجات امّت اسلام، داشتن وحدت و عمل به سیره‌ی حضرت رسول الله (ص) است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.