سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان گفت: بیش از ۱۵ هزار شغل جدید در سامانه ملی رصد اشتغال این استان ثبت شده است.

 خلیل احمد سلامی   با بیان اینکه مجموع تعهد سیستان و بلوچستان برای ایجاد اشتغال امسال ۳۵ هزار نفر است، بیان کرد: تعهد اشتغال در استان از اردیبهشت‌ماه امسال آغاز شده و تاکنون حدود ۱۵ هزار شغل ایجاد و در سامانه رصد اشتغال ثبت شد.
 
وی افزود: شغل‌های ایجاد شده در سامانه رصد اشتغال سامانه‌ای است که اشتغال ایجاد شده توسط دستگاه‌های متولی در آن نمایش داده می‌شوند.
 
این مسئول تصریح کرد: با اشاره به وظایف اداره کار تصریح کرد: هماهنگی بین دستگاه‌های متولی، ایجاد سرمایه‌گذاری و به‌تبع آن ایجاد اشتغال و برطرف‌کردن موانع، برقراری ارتباط بین دستگاه‌های اجرایی و بانک و برنامه‌ریزی برای توزیع اعتبارات برعهده اداره کار است که تمام تلاش خود را انجام خدمات هرچه بهتر انجام می‌دهیم.
 
وی ادامه داد: اقتصاد کشور در سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی تعریف شده است و در برنامه ششم توسعه، ۲۵ درصد اقتصاد کشور سهم تعاونی‌ها است، در استان ۶ شرکت‌تعاونی دانش‌بنیان به ثبت رسیده است و ۱۸ شرکت‌تعاونی مستعد دانش‌بنیان در گرایش‌های مختلف نیز شناسایی شده، همچنین شکل‌گیری تعاونی‌های دانش‌آموزی را نیز در دستور کار قرار گرفته است.
 
سلامی با بیان اینکه بالغ بر ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار در زمینه مشاغل خانگی در نظر گرفته شده است، گفت: مشاغل خانگی شامل سوزن‌دوزی، قالی‌بافی، سکه دوزی و...است و اولویت ما برای پرداخت تسهیلات با طرح‌های شرکت‌های تعاونی و پشتیبانی است.

 
پیگیری حقوق و مزایای کارگران وظیفه و تکلیف اداره کار است

 
وی در ادامه گفت: کارفرما موظف است کارگرانی که مشغول به کار می‌شوند را بر اساس ضوابط اداره کار بیمه کند.
 
سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با اشاره به برخی ضوابط اداره کار در خصوص کارفرمایان اذعان کرد: کارفرمایان موظف‌اند کارگرانی که مشغول به کار می‌شوند را بر اساس ضوابط اداره کار بیمه کنند و همچنین اگر کارفرما مبادرت به اشتغال اتباع غیرمجاز کرد، برای بار اول به‌ازای هر روز، پنج برابر حق دستمزد را باید پرداخت کند.
 
وی با اشاره به طرح تبصره ۱۶ که مدتی پیش به اجرا درآمده بود، افزود: اعتبار سیستان و بلوچستان در این طرح بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان بود که در حدود هزار میلیارد تومان را توانستیم جذب کنیم و در تبصره ۱۶ اگر طرح خوداشتغالی بود، به‌ازای هر فرد اشتغال ۱۵۰ میلیون تومان پرداخت می‌شد.
 
این مسئول پیگیری حقوق و مزایای کارگران را وظیفه و تکلیف اداره کار دانست و عنوان کرد: واحد کارگری در پرداخت حقوق و مزایا به‌موقع به کارگران کوتاهی کند، کارگران می‌توانند در سامانه جامع روابط کار، دادخواستشان را ثبت کنند تا کارشناس پس از بررسی و گرفتن اظهارات لازم، رسیدگی و پیگیری کنند.
 
وی ادامه داد: وظیفه اداره کار حمایت از نیروی کار و به‌تبع آن جلوگیری از آسیب به جامعه کارگری است و قانون کار مشخص کرده است که اگر کسی بدون میل و اراده خودش بیکارشده، بیمه بیکاری بر اساس سابقه بیمه به وی تعلق گیرد تا خانواده کارگران برای تأمین معاش دچار مشکل نشوند و از ناهنجاری‌های اجتماعی جلوگیری شود.
 
سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همچنین با اشاره به طرح کالابرگ الکترونیکی اظهار کرد: این طرح از اواخر سال گذشته باهدف مهار تورم و حمایت از خانوارهای آسیب‌پذیر آغاز شد که در آن ۱۱ قلم کالای اساسی تعریف شده است، هر ۹ دهکی که یارانه دریافت می‌کنند مشمول این طرح می‌شوند؛ اما برای سه دهک آسیب‌پذیر یک بسته حمایتی و تشویقی اعمال شده است.
 
سلامی گفت: براین‌اساس هر خانواری که ۵۰ درصد از کالابرگ الکترونیکی خود را استفاده کند، دولت ۱۲۰ هزار تومان نیز مشوق پرداخت می‌کند و این طرح، تا پایان سال قیمت این کالاهای اساسی ثابت است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.