رئیس انجمن بهداران تبریز گفت: همایش بازآموزی سالانه بهداران تجربی دندان و کمک دندانپزشکان تجربی به میزبانی حوزه درمان دانشگاه علوم پزشکی این شهر در حال برگزاری است.

آقای حمیدی گفت: در  همایش بازآموزی بهداری و کمک دندانپزشکی تجربی حدود ۱۳۰ مهمان از استان‌های شمال غرب کشور شامل کردستان، اردبیل، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی حضور دارند و از استان‌های همدان، تهران و اهواز هم بهدارانی که موفق به شرکت در دوره بازآموزی منطقه خود نشده اند در همایش بهداران تجربی دندان تبریز شرکت کرده اند.

آقای حمیدی افزود: همایش هر سال برگزار می‌شود و حضور بهداران تجربی دندان برای تمدید مجوز فعالیتشان در این همایش لازم است.

 معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز وجود بهداران تجربی را برای ارائه خدمات دندانپزشکی به مردم مغتنم دانست و گفت: هرچند امروزه دانشکده‌های پزشکی نیرو‌های متخصص در حوزه دندانپزشکی تربیت می‌کنند با این حال پاره‌ای خدمات دندانپزشکی همچنان به دست بهداران تجربی انجام می‌شود از این رو برای این قشر آموزش‌های لازم در کنار صلاحیت بالینی ضروری است چرا که با سلامت مردم سر و کار دارند.

آقای احمدیان افزود: امروزه خدمات دندانپزشکی به دست نیرو‌های دانشگاهی و آموزش دیده‌ رشته دندانپزشکی انجام می‌شود از این رو از فعالیت و ارائه مجوز به بهداران تجربی ممانعت می‌شود اما با توجه به فعالیت بهدارانی با سابقه طولانی این افراد لازم است از آموزش‌هایی که در قالب دوره در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد بهره‌مند شوند زیرا خدمات آن‌ها مکملی در حوزه دندانپزشکی است ضمن این که خدماتی که به مردم ارائه می‌دهند باید در حد توان و تخصصشان باشد در غیر این صورت ما به عنوان ناظر از خدمات غیرمتعارفی که در برخی موارد بهداران تجربی انجام می‌دهند جلوگیری می‌کنیم.

رئیس اداره دندانپزشکی وزارت بهداشت هم با تاکید بر ارائه خدمات استاندارد بهداران تجربی دندان گفت: در سال‌هایی که کشور با کمبود دندانپزشک مواجه بود این بهداران تجربی بودند که در سراسر کشور فعالیت داشتند و اکنون که این نیاز مرتفع شده است بهداران تجربی دندان باید برای ارتقای علمی خدمات حوزه خود تلاش کنند و هر کدام در چارچوب وظایف خود با دقت و کیفیت عمل کنند.

خانم سعیدی ادامه داد: ارزش و اعتبار یک بهدار تجربی دندان به نحوه ارائه خدمات او هست و در صورت ارائه خدماتی غیرمتعارف و بی کیفیت اعتبارش خدشه دار می‌شود و چه بسا مجوز فعالیت خود را هم از دست بدهد از این رو حتی ارائه دوره‌های آموزشی تکمیلی برای این قشر لازم و ضروری است و به حق مسئولان مربوطه در تبریز به خوبی به این مهم جامه عمل می‌پوشانند.

وی سلامت دهان و دندان، پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان و آموزش بهداشت دهان و دندان را از جمله وظایف یک بهدار تجربی دندان خواند و افزود: آنچه در این حرفه به جد باید رعایت شود سوء استفده نکردن از حرفه‌ای است که در آن مشغولند بنابراین همه خدمات یک بهدار باید با کسب مجوز‌های لازم انجام شود و ما هم در حوزه دندانپزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خدمت بهداران و پاسخگوی سوالات آن‌ها هستیم و در صورت بروز مشکل هم در حد توان در کم رنگ شدن مشکل در کنار آن‌ها خواهیم بود.

در این همایش دو روزه برخی دندانپزشکان و متخصصان حوزه سلامت دهان و دندان برخی اصول و علوم روز دندانپزشکی از جمله ترمیم‌های کامپوزیت و دفع اصولی پسماند‌های آمالکام با مواد جیوه‌ای را به حاضران در همایش آموزش می‌دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.