رییس دانشگاه تربت‌حیدریه گفت: آزمایشگاه عصاره‌گیری و عرق‌گیری گیاهان دارویی این دانشگاه با صرف اعتباری افزون بر ۲ میلیارد ریال از محل اعتبارات دولتی راه‌اندازی شد.

دکتر عباس خاشعی‌ گفت: اهمیت ایجاد چنین آزمایشگاهی هم از جنبه قرار گرفتن تربت‌حیدریه در مرکز ثقل تولید زعفران جهان و هم از حیث وجود و کثرت تنوع گونه‌های مختلف گیاهان دارویی در این منطقه است.

وی با بیان این که تنها "پژوهشکده زعفران ایران" نیز جزء زیرمجموعه‌های تحقیقاتی این دانشگاه است گفت: از منظر علمی و تحقیقات دانشگاهی نیز باید با افتخار اعلام کرد به جز دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه تربت‌حیدریه تنها دانشگاه خراسان رضوی است که در رشته گیاهان دارویی از مقطع کاردانی تا کارشناسی ارشد دانشجو جذب کرده‌ است.

رییس دانشگاه تربت‌حیدریه با بیان این که هم اکنون ۱۰۰ دانشجو در مقطع کاردانی و ۸۰ دانشجو در مقطع کارشناسی گیاهان دارویی در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند گفت: مقطع کارشناسی‌ارشد گیاهان دارویی نیز به تازگی در ۲ رشته "باغبانی" و "مرتع" با گرایش مشترک گیاهان دارویی ایجاد شده است و هم اکنون ۳۵ دانشجو نیز در این ۲ رشته مشغول تحصیل هستند.

خاشعی‌ افزود: البته در آزمایشگاه عصاره‌گیری گیاهان دارویی علاوه بر تحقیقات علمی، به دنبال تجاری‌سازی فعالیت‌های خود هستیم، منتهی بنا داریم ظرف چند روز آینده و در قالب یک همایش ملی و با حضور استادان، پژوهشگران و دست‌اندرکاران شرکت‌های تولید دارویی گیاهی از این آزمایشگاه رونمایی کنیم و بر همین اساس پنجمین همایش ملی گیاهان دارویی و طب سنتی ۲۰ مهرماه کنونی به میزبانی این دانشگاه برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به جایگاه خطه تربت‌حیدریه در حوزه گیاهان دارویی چهار همایش قبلی نیز به میزبانی همین دانشگاه برگزار شد و بنا داریم تازه‌ترین پژوهش‌ها و تحقیقات در حوزه پرورش و رشد گیاهان دارویی و به خصوص بحث‌های پزشکی و بالینی را در معرض دید علاقه مندان قرار دهیم.

رییس دانشگاه تربت‌حیدریه در بیان اهمیت این همایش ملی اظهار کرد: هم اکنون افزون بر ۲۰ شرکت دست اندر کار تولید و فرآوری گیاهان دارویی در این خطه فعالیت می کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.