نانوایی‌های سنتی زیر ذره‌بین بازرسان بهداشت محیط

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به اینکه نظارت بازرسان بهداشت محیط بر نانوایی‌های سنتی تشدید یافته، بیان کرد: بیش از ۱۵۰ نانوایی فاقد مجوز و سنتی پز فعالیت دارند.

مهدی زنگنه گفت: به دستور استاندار سیستان و بلوچستان ساماندهی این نانوایی‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: تعداد زیادی از نانوایی‌ها به نام نانوایی سنتی در زاهدان و سایر شهر‌های سیستان و بلوچستان وجود دارند که نظارت بر آن‌ها توسط بازرسان بهداشت محیط تشدید شده است.

وی ادامه داد: متصدیان نانوایی‌های سنتی باید برای کسب مجوز‌های قانونی به مراجع ذی‌صلاح مراجعه کنند این در حالیست که تاکنون تعدادی از این نانوایی‌ها در حوزه زیر پوشش دانشگاه جهت دریافت صلاحیت مراجعه و صلاحیت بهداشتی دریافت کرده‌اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اظهار کرد: در بازدید بازرسان سلامت محیط کار این دانشگاه از نانوایی‌های سنتی، ۳۵ واحد به علت رعایت نکردن مسائل بهداشتی به تعزیرات حکومتی معرفی شدند.

سلامت مردم، خط‌قرمز متولیان بهداشتی

رئیس بهداشت محیط کار سیستان و بلوچستان بیان کرد: برخی نانوایی‌های سنتی بدون مجوز فعالیت می‌کنند که از یک ماه گذشته به آن‌ها اخطار داده‌ایم چرا که اولویت اصلی و خط‌قرمز ما سلامت مردم است.

علیرضا شهرکی   افزود: در این زمینه اولویت اول ما بر روی نظافت و بهداشت فردی و ساختمانی است؛ اما در برخی نانوایی‌ها هیچ‌کدام از این موارد رعایت نشده که به دنبال آن اخطار ۴۸ ساعته صادر و در صورت عدم رفع مشکلات احصا شده طبق قانون با آن‌ها برخورد انجام می‌شود.

وی گفت: شهروندان باید در صورت مشاهده هرگونه مشکل بهداشتی از نانوایی‌ها با سامانه ارتباطات مردمی به شماره ۱۹۰ تماس حاصل کرده تا در کوتاه‌ترین زمان به آن رسیدگی شود.

مهارت و تجربه نانوایان، علت بی‌کیفیتی نان

پیش از این نیز مدیرکل غله و خدمات بازرگانی سیستان و بلوچستان علت شلوغی صف‌ها را وجود افراد بیگانه، فاقدان شناسنامه و اتباع افغانستان دانسته که سهم بالایی در استفاده از نان دارند.

محمدرضا سرگزی به آرد تولیدی سیستان و بلوچستان نیز اشاره کرد و گفت: آرد تولیدی این استان در کشور منحصربه‌فرد است.

به گفته وی؛ در بحث کیفیت نان بیشتر نانوایی‌های سیستان و بلوچستان نان باکیفیت تولید می‌کنند که بر اساس آخرین اعلام مرکز پژوهشگاه غلات، نان استان در ۲ نوع نان رتبه برتر و در هر ۲ نوع، رتبه دوم را کسب کرده؛ البته علت بی‌کیفیتی نان در برخی مناطق به مهارت و تجربه نانوایان مربوط می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی سیستان و بلوچستان تأکید کرد: رعایت اصول خمیرگیری، پخت نان و مدت‌زمان پخت نیازمند تجربه و کسب مهارت نانوایان است.

برچسب ها: نانوایی ، علوم پزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار