سخنرانی رئیس سازمان ملی مهاجرت در نشست اکسکام

رئیس سازمان ملی مهاجرت در هفتاد و چهارمین نشست کارگروه اجرایی کمیساریای عالی پناهندگان در ژنو شرکت نمود. 

عبدالله مبینی رئیس سازمان ملی مهاجرت در رأس هیئتی بلند پایه از جمهوری اسلامی ایران در هفتاد و چهارمین نشست کارگروه اجرایی کمیساریای عالی پناهندگان موسوم به اکسکام در شهر ژنو شرکت نمود. 

 مواضع و دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در خصوص پناهندگان و آوارگان عمدتا افغانستانی توسط دکتر مبینی در قالب بیانیه ای قرائت گردید. 

 در ابتدای این بیانیه، نگرانی عمیق جمهوری اسلامی ایران از تداوم تشدید سرکوب و کشتار مردم مظلوم غزه خصوصاً کودکان، زنان ، سالخوردگان و افراد بی‌گناه ابراز گردید.

در ادامه به بروز بحران‌های مختلف و مداخلات نظامی و غیرمسئولانه خارجی در منطقه اشاره گردید و چنین عنوان شد: جمهوری اسلامی ایران بدون آنکه نقشی در ایجاد این بحران‌ها داشته باشد طی چند دهه اخیر میزبان میلیون‌ها پناهنده و آواره خارجی گشته است.

 مشارکت بیش از سهم عادلانه جمهوری اسلامی ایران در میزبانی از پناهندگان و لزوم تقسیم منصفانه مسئولیت بین‌المللی نیز مورد تأکید قرار گرفت.

همچنین این مشارکت در قالب ارائه آمار و ارقام به سمع حاضرین رسید. 

بخش دیگری از این بیانیه به سند راه حل‌های راهبردی برای پناهندگان افغانستانی اشاره داشت که در آن به صراحت بر اولویت بازگشت داوطلبانه پناهندگان تاکید گردید. در ادامه تشکیل دولت فراگیر در افغانستان و ایجاد زیرساخت‌های اقتصادی، امنیتی و اجتماعی با هدف بازگشت عزتمندانه پناهندگان افغانستانی به سرزمین اصلی خود، تنها راه حل این بازگشت عنوان شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار