سردار احمد دولتخواه روز چهارشنبه در نشست خبری با تشریح آخرین دستاوردهای پلیس در حوزه خدمات الکترونیک اظهار داشت: سامانه استعلام وضعیت خودرو به طور لحظهای شرایط و وضعیت وسائل نقلیه را در اختیار مردم قرار میدهد و قرار است روی سکوهای خدمات عمومی مستقر شود.
وی با تاکید بر اینکه با رضایت مالک مشخصات خودرو روی این سامانه قرار میگیرد، توضیح داد: هر وقت قرار است از یک وسائل استعلام گرفته شود، ابتدا گذرواژهای برای مالک به صورت پیامکی ارسال میشود و در صورت رضایت مالک وضعیت خودرو به خریدار نمایش داده میشود.
وی ادامه داد: تعدد معامله وسائل نقلیه، سابقه بیمه نامه، شرایط سند و حتی وضعیت گارانتی خودرو در این سامانه بارگذاری خواهد شد.
سردار دولتخواه با یادآوری اینکه طبق تبصره ۱۰ قانون بودجه باید قوه قضاییه، وزارت کشور، شرکتهای بیمه و خودروسازان باید به این سامانه متصل شوند، گفت: تاکنون فراجا و صنعت بیمه به این سامانه متصل شده اند و به زودی بقیه دستگاهها نیز باید طبق قانون به آن متصل شوند.
فعالیت بیش از ۲۰ هزار دوربین البسه پلیس
معاون اطلاعات و ارتباطات فراجا همچنین به هوشمند سازی خدمات پلیس اشاره کرد و گفت: اکنون ۲۰ هزار دوربین البسه در اختیار پلیس قرار دارد که تا پایان امسال به ۲۸ هزار دوربین خواهد رسید.
سردار دولتخواه با اعلام اینکه هشت هزار دوربین البسه تا پیش از آذرماه در اختیار پلیس قرار میگیرد، ابراز امیدواری کرد که با تامین اعتبار لازم، بتوان تا پایان سال، شمار بیشتری از مأموران را به این دوربینها مجهز کرد.
وی نیاز پلیس به دوربین البسته را بیش از ۵۰ هزار دستگاه برآورد کرد.
امسال پلیس بیش از ۶۷۵ میلیون خدمت الکترونیکی به مردم ارایه کرده است
معاون اطلاعات و ارتباطات فراجا در ادامه به هوشمند شدن خدمات پلیس اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۲ از طریق درگاههای مختلف به مردم ارائه شد.
سردار دولتخواه با اشاره به جنگ ترکیبی دشمن علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی افزود: اکنون رسانه بهترین سنگر و خاکریز برای مقابله با جنگ ترکیبی دشمن است و باید رسانه جلودار این جنگ برای پیروزی باشد.
به گفته وی، در فراجا برای بهره گیری از رسانه و همچنین فناوریهای نوین در خدمات سانی به مردم برنامههای مدونی شکل گرفته است.
معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات فراجا گفت: بیش از ۳۰۰ سامانه و زیرسامانه نرم افزاری برای خدمات رسانی به مردم در گستره کشور ایجاد شده تا برای تصمیمگیری و خدمات به مردم در کوتاهترین زمان با دقت و کیفیت بالا اطلاعات موردنظر را ارائه دهد.
سردار دولتخواه ادامه داد: اکنون «فاوا» سه نوع خدمت با درگاهای مختلف در حال ارائه است که یکی از آنها خدمات مستقیم به مردم است. بخش دیگری از خدمات به حوزه سازمانها و دستگاهها است تا این نهادها با استفاده از دادههای پلیس بهترین خدمات را برای جامعه ارائه کنند.
وی اضافه کرد: بخش دیگر خدمات فناوری ارتباطات و اطلاعات پلیس مربوط به سکوهای مجازی است که پلیس توانسته با ویژگیهای سکوها مردم بتوانندبا سرعت و دقت از این سکوها خدمات دریافت کنند که میتوان به درگاه «سافت» مجوزها و اسناد اعتباری اشاره کرد.
به گفته معاون فاوا فراجا، امروز یکهزار و ۴۰ دفتر خدماتی در کشور فعال است و قرار شد ۵۰ دفتر در مناطق محروم ایجاد شود و علاوه بر این طی ۶ ماه سال جاری ۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار خدمت از طریق این دفاتر ارائه شده است.
سردار دولتخواه اعلام کرد: همچنین طی این مدت از طریق وبگاهها ۲۷ خدمت ارائه شد که به بیش از چهار میلیون رسیده است. از دیگر اقدامات ما اتصال به درگاه خدمت هوشمند دولت بود که ۲۴ خدمت با بیش از سه میلیون مورد ارائه شد.
وی همچنین به ۱۴ و نیم میلیون خدمت از طریق سامانه و اپلیکیشن پلیس من با ۳۶ خدمت اشاره کرد و گفت: این میزان نسبت به سال گذشته ۳۴ درصد افزایش یافته است.
وی به ارائه خدمات به ۳۲ دستگاه با ۲۲۹ میلیون خدمت اشاره کرد و گفت: این میزان ۳۲ درصد افزایش یافته و اکنون در تمامی کلانتریها به صورت مستقیم پروندهها به شکل سامانهای وارد دستگاه قضایی شده است.