موسوینژاد مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در نشست شورای معاونان اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، گفت: برگزاری جشن عاطفهها، جشن نیکوکاری، مانور زلزله در بیش از ۱۰۰۰ آموزشگاه سطح استان، اعزام بیش از ۶۰۰ دانشآموز زیارت اولی به مشهد مقدس و برگزاری مانور یاوران انقلاب در ۱۲ شهرستان استان از مهمترین برنامههای اجرا شده توسط سازمان دانشآموزی به شمار میرود.
او با اشاره به برگزاری بیش از ۴۰ عنوان برنامه در سال گذشته توسط سازمان دانشآموزی، افزود: این سازمان در ایام اربعین حسینی، یک کاروان از فرهنگیان استان را به عتبات عالیات و کربلای معلی اعزام کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از جذب ۳۶ هزار دانشآموز در تشکل پیشتازان جهادی خبر داد و عنوان کرد: یکی از فعالیتهای سازمان دانشآموزی در خراسان جنوبی به عنوان یک تشکل دانشآموزی، تشکیل گروههای جهادی پیشرفت است، تا عرصههایی را برای حضور بچهها در راستای کمک به همنوعان خود فراهم کند.
موسوینژاد اجرای ۷ برنامه رادیویی با موضوعات مختلف و برنامهریزی اردوها و سفرهای تربیتی برای دانشآموزان با توجه به اقلیم و بوم استان را از مهمترین برنامههای سازمان دانشآموزی برای سال تحصیلی جاری در خراسان جنوبی برشمرد.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی همچنین در ششمین نشست شورای اقامه نماز استان از وجود ۸۵۰ فضای نمازخانهای با زیربنای بیش از ۳۳ هزار متر مربع در مدارس استان خبر داد و گفت: لازمه دستیابی به اهداف تربیتی، اسلامی و پرورشی سند تحول و تحقق تمدن نوین اسلامی در گام دوم انقلاب، مشارکت همه ارکان آموزش و پرورش در فرایند تعلیم و تربیت است.
او با اشاره به ضرورت توجه به فرهنگ نماز و نقش تربیتی آن در فرایند تعلیم و تربیت دانشآموزان دختر و پسر دورههای مختلف تحصیلی خراسان جنوبی، تأکید کرد: نماز وسیله پرورش، فضایل اخلاق و تکامل معنوی انسان است، چرا که انسان را از جهان محدود ماده و چهار دیوار عالم طبیعت بیرون میبرد، به ملکوت آسمانها دعوت میکند.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر احداث ۲۰۰ نمازخانه در مدارس استان الزامی است؛ عنوان کرد: نماز نماد عبودیت خدا و نفی سلطه هر موجود غیرالهی و پیام اصلی انقلاب اسلامی ایران دارای پیامهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است که اثرات اجتماعی و فرهنگی آن در نمازهای جمعه و جماعات بروز بیشتری مییابد.
موسوینژاد بیان کرد: هویت مجموعهای از علائم آثار مادی، زیستی، جامعه ای، فرهنگی و روانی است که موجب شناسایی فرد از فرد، گروه از گروه، اهلیتی از اهلیت دیگر و فرهنگی از فرهنگ دیگر میشود، بنابراین میتوان گفت که نماز به عنوان مولفه اصلی تربیت دینی نقش اصلی را در ایجاد هویت دینی ایفا میکند.
قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور نیز در این مراسم گفت: یکی از عوامل مؤثر در افزایش جرم و جنایت، بزهکاریها، بروز ناهنجاریهای اجتماعی، سقوط جوامع و اضمحلال فرهنگی ترک نماز است.
سیداحمد زرهانی، اظهار کرد: مدارس، کانون تسهیل کننده مراحل و مراتب رشد انسان در ابعاد مختلف اخلاقی، اعتقادی، دینی، جسمی، فکری و علمی هستند.
او با برشمردن اهمیت و جایگاه فریضه الهی نماز به ویژه در بین نسل نوجوان وجوان، پیوند مسجد و مدرسه را در گسترش تعالیم دینی و کاهش آلودگیهای اجتماعی تاثیرگذار دانست و عنوان کرد: نماز باید اولویت اول فعالیتهای فرهنگی، تربیتی و پرورشی مدارس قرار گرفته و معلمان و مدیران مدارس باید با اعمال، رفتار و گفتار خود الگوی دانش آموزان و مروج فرهنگ اقامه نماز باشند.
قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور، بیان کرد: مدارس پویا و قوی، تربیت کننده نسلی مومن، توانمند، متعهد، ماهر، اندیشمند، تمام ساحتی و زمینه ساز تشکیل جامعه پویا و قوی در گفتمان جهانی میشوند.
او بر آموزش صحیح خوانی و قرائت درست نماز به دانش آموزان در مدارس تأکید کرد و ادامه داد: اگر در تدوین برنامهها و ارائه طرحها، به فهم مشترک و اجتهاد برسیم، موفقیت برنامههای تربیتی و پرورشی ما تضمین میشود.