همزمان با سفر رئیس جمهور به استان فارس، آزادراه شیراز به استان اصفهان (ایزدخواست) به طول ۲۱۲ کیلومتر و بهعنوان طولانیترین آزادراه ایران به بهرهبرداری رسید.با افتتاح آزادراه شیراز _ اصفهان ۹ درصد به طرحهای آزاد راهی کشور افزوده میشود، ۷ هزار کیلومتر هدفگذاری برای پروژههای آزادراهی شده که از این میزان ۳ هزار و ۵ کیلومتر در مرحله بهرهبرداری است و ۴ هزار کیلومتر دیگر آن در حال ساخت است.
آزادراه شیراز-اصفهان، طولانیترین آزادراه کشور است. این آزادراه طول مسیر را نسبت به جاده فعلی ۱۳۴ کیلومتر کوتاهتر و زمان سفر را حداقل دو ساعت کاهش میدهد و پیش بینی میشود بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر در سال کاهش مصرف سوخت به همراه داشته باشد.
این آزادراه تکمیل کننده بخشی از راهگذر شمال - جنوب است؛ بلندترین پل کشور به ارتفاع ۱۱۰ و طول ۲۶۴ متر در این آزادراه احداث شده و هزار و ۴۰۰ متر گالری تونل در مسیر وجود دارد و ۶ قطعه از ۸ قطعه این آزادراه آماده بهرهبرداری است.
قطعه هفتم با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد همراه است و هنوز عملیات اجرایی قطعه ۸ آغاز نشده ضمن اینکه ارزش روز ساخت این آزادراه ۲۵ هزار میلیارد تومان برآورد میشود.
برای ساخت این آزادراه ۵۰ درصد بخش خصوصی و ۵۰ درصد بخش دولتی سرمایهگذاری کرده و قرارداد با بخش خصوصی برای بازگشت سرمایه ۱۸ سال است و در دو تا سه مکان، ایستگاه دریافت عوارض آزادراهی تعبیه شده است.
کار جهادی در بهرهبرداری از پروژه آزادراه اصفهان ـ شیراز انجام شد، ادامه این مسیر به بوشهر نیز باید دنبال شود.
از آنجا که حضرت شاهچراغ(ع) در این منطقه چراغ راه است، لذا این آزادراه به نام ایشان نامگذاری شد.
دولت روحانی به میزان هشت سال
و دولت رئیسی حداکثر به میزان دو سال برای اجرای این پروژه زحمت کشیده اند.
زیباست که در روز افتتاح زحمات گذشته مصادره نشود
یادی کنیم از مهندس علی نیکزاد که بنیان اجرای این آزادراه را بنا نهاد
متاسفانه این دست از اقدام ها به نوعی اصلا رسانه ای نشده یا اکثریت بی خبر هستند .
امیدوارم رسانه ملی دست به نشر حداکثری آن بزند تا اطلاع رسانی جامعی بشود .