یک کارشناس موسیقی و نوازنده درمورد جایگاه مهم حافظ و اشعارش در موسیقی ایرانی به دلیل غنی بودن آن‌ها توضیحاتی داد.

سحر کمالوند، کارشناس موسیقی و نوازنده رباب، درخصوص جایگاه اشعار حافظ در موسیقی ایران بیان کرد: هنر و ادبیات، در تمامی فرهنگ ‌های جهان و به خصوص در ایران به عنوان دو عنصر مکمل و جدایی ناپذیر بوده‌ اند. همه‌ی هنرهای ما در ایران تحت تأثیر ادبیات  بوده‌اند. در موسیقی ایران بیشتر آثار به جای مانده از گذشته در فرم‌های آوازی از قبیل تصنیف، ترانه، کارعمل و ساز و آواز بوده اند و به ندرت به موسیقی بدون کلام پرداخته شده است. در فرم‌های ادبی مانند نثر مسجع و شعر، وزن، نقش مهمی دارد. به طور مشخص، استفاده از وزن در غزلیات حافظ با فراوانی همراه است.

این کارشناس موسیقی گفت: به اشعار حافظ قول نیز می‌گویند چرا که قول را می‌توان قوالی کرد و با لحن خواند و همچنین، حافظ در اغلب ابیات، اصرار زیادی در به کارگیری و مهم تر از آن در تنظیم هجاهای کوتاه و بلند دارد. همچنین، استفاده از واژه‌های یک بخشی و دو بخشی و بسیاری ظرایف دیگر که مشخص می‌کند حافظ نمی‌توانسته است از دانش موسیقی و لحن موسیقی بی اطلاع باشد. نقش پررنگ حافظ در موسیقی ایرانی به این دلیل است که: ۱). شعر حافظ قابلیت لحن پذیری دارد.۲). مضمون و محتوای اشعار حافظ.

کمالوند تصریح کرد: در بررسی محتوایی اولین چیزی که دیده می‌شود روانی و قابل فهم بودن اشعار حافظ است البته همه فهم بودن به معنای سادگی نیست و بنده در بعضی بیت‌ها احساس می‌کنم که حافظ داشته با صدای بلند فکر می‌کرده است و ترسی از آشکار کردن خودش نداشته و همین امر موجب ارتباط گرفتن با مخاطب می شود. همچنین، حافظ حجت را برهمگان تمام نمی‌کند؛ راه را برای خوانش‌های متعدد باز می‌گذارد و در حقیقت، به مخاطب فرصت تصویر سازی و برداشت آزاد می دهد. ساختارهای معنایی را تغییر می‌دهد. به عنوان مثال؛ حافظ معنای کلمه رند را بازآفرینی می‌کند.

این کارشناس موسیقی گفت: در موسیقی ایرانی تمام جنبه‌های شعر حافظ از عاشقانه و عارفانه تا اجتماعی و... مورد توجه خوانندگان و آهنگسازان قرار گرفته است و خوانندگان نسل جوانی که در حوزه موسیقی ایرانی فعالیت کرده همچنان از اشعار حافظ در آثار موسیقایی خود استفاده می‌کنند.

کمالوند با اشاره به دلیل این که می توان به اشعار حافظ تفأل زد، مطرح کرد: به علت غنی بودن شعر حافظ است که می‌توان بر آن تفأل زد و هر کسی می تواند برداشت خود از آن غزل را داشته باشد.

این کارشناس موسیقی و نوازنده یادآور شد: به نظر بنده، استاد محمّدرضا شجریان نقش مهمی در خو گرفتن مخاطب با شعر حافظ ایفا کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار