استاندار همدان گفت: در دنیا ۷.۵ میلیون هکتار تاکستان وجود دارد که از این میزان ۲۲۷ هزار هکتار باغ انگور آبی و دیم در استان همدان است.

 علیرضا در شورای مشورتی بخش خصوصیدولت  باتوجه به اهمیت تاکستان‌های شهرستان ملایر و سابقه دیرینه‌ای که این شهرستان در نظام تولید انگور دارد لازم است تمهیدات ویژه‌ای برای جلوگیری از هدر رفت و خسارت وارد بر محصول انگور در این شهرستان و سایر شهرستان‌های استان که کشت انگور دارند اندیشیده شود.

او با اشاره به اعتراض باغداران در زمان تخصیص کود که پایان اسفند هر سال است و با زمان کشت فاصله زمانی زیادی دارد، تاکید کرد: کود فسفات، پتاسیم و سایر کود‌های مورد نیاز باغداران در زمان مورد نظرشان باید توسط جهادکشاورزی تامین و تحویل داده شود.

 استاندار همدان گفت: همچنین خواستار جرای طرح فراز در تمام تاکستان‌های استان شد و عنوان کرد: امسال سرما خسارت زیادی به باغات انگور زد به طوری که ۱۸۷ میلیارد تومان ارزش ریالی این خسارت برآورد شده است به همین منظور لازم است طرح فراز به منظور جلوگیری از سرمازدگی در تمام باغات انگور استان اجرا شود.

 قاسمی فرزاد با بیان اینکه استان همدان جزو پنج استان کشور است که بیش از ۶۰ درصد تاکستان‌های کشور در آن‌ها قرار گرفته است، اذعان داشت: میزان تولید سالانه انگور در استان بیش از ۴۲۰ هزار تن است که ارزش صادراتی ویژه‌ای دارد.

 او خواستار توجه ویژه به بیمه کشاورزی شد و گفت: کشاورزان اقناع سازی شوند که باید محصولات خود را بیمه کنند چرا که با این اقدام از بروز مشکلات احتمالی و خسارت از جمله سیل و سرمازدگی متحمل ضرر و زیان نخواهند شد. 

 استاندار همدان گفت: راه حل مشکلات موجود در باغات انگور استان پیشگیری و تقویت اصولی و پایه تاک‌ها و بذر‌های مورد استفاده می‌باشد.

 قاسمی فرزاد همچنین تاکید کرد: راهکار‌های عملیاتی برای مبارزه با آفت مشخص زنجره مو، اعتبار و اقدامات لازم جدی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود.

او گفت: باتوجه به میزان خسارت سنگین وارده به باغداران و ضرورت حمایت باغداران قول پیگیری برای پرداخت بخشی از این خسارت را از طریق اعتبار دولتی اعلام می‌کنیم، اما راه حل اصلی برای جبران خسارت بیمه کشاورزی است که لازم است کشاورزان در استان همدان توجه جدی به این امر داشته باشند.

برچسب ها: تاکستان ، طرح فراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار