رئیس سازمان امور عشایر گفت: ۳۵ درصد صنایع دستی توسط عشایر تولید می‌شود که ۹۵ درصد آن را زنان تولید می‌کنند.

آقای سیاوش احمدی میرقائد در هفتمین همایش ملی بزرگداشت روز جهانی زنان روستایی گفت: زنان روستایی و عشایری نقش و جایگاه مهمی در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارند و محور توسعه هستند.

او با بیان اینکه نقش این زنان در خانواده‌های روستایی و عشایری نیز محوری است، افزود: مدیریت اقتصادی خانواده بر عهده آنان است و امور زندگی را نیز مدیریت می‌کنند. از این رو اگر بخواهیم تحولی در مناطق روستایی و عشایری در حوزه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داشته باشیم باید به توسعه و توانمندسازی زنان  روستایی و عشایری توجه کنیم.

رئیس سازمان امور عشایر به نقش زنان عشایری در تاریخ و اقتصاد اشاره کرد و گفت: زنان عشایر نقش و جایگاه مهمی در تاریخ داشتند و بسیاری از افراد مهم را در دامان خود پرورانده‌اند. 

او ادامه داد: این  زنان در طرح های توسعه گردشگری، توسعه گیاهان دارویی و صنایع دستی نیز می‌توانند اثرگذاری و نقش مهمی داشته باشند.

میرقائد افزود: ۳۵درصد صنایع دستی توسط عشایر تولید می‌شود که ۹۵ درصد آن توسط زنان انجام می‌شود. همچنین با صادرات بخشی از این صنایع دستی، ارز وارد کشور می شود.

رئیس سازمان امور عشایر گفت: علی رغم تمام توانمندی های زنان عشایری و روستایی متاسفانه کمتر برنامه مدونی که بتواند اثرگذاری پایداری در حوزه زنان روستایی و عشایری بگذارد، تدوین شده است. هرچند اقداماتی در حمایت از زنان روستایی انجام شده، اما باید  این حوزه بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار