رئیس اداره نظارت بر اجرای استاندارد اداره کل استاندارد استان کرمانشاه از رصد مستمر وضعیت استاندارد تجهیزات بازی پارک‌های کرمانشاه خبر داد.

یاسر مرادی رئیس اداره نظارت بر اجرای استاندارد اداره کل استاندارد استان کرمانشاه به مناسبت هفته استاندارد از وظایف استاندارد در ارائه خدمات هم به تولیدکنندگان و هم مصرف کنندگان یاد کرد و گفت : فعالیت‌های استاندارد در چهار بخش اصلی استانداردسازی و آموزش، ارزیابی انطباق، تایید صلاحیت و اندازه‌شناسی اوزان و مقیاس تقسیم بندی می‌شود که می‌توان از آن‌ها به عنوان چهار ستون اصلی کیفیت یاد کرد.

وی یکی از مهمترین بخش‌ها را ارزیابی انطباق با استاندارد دانست و گفت: در این بخش نظارت بر کالا‌ها در چند بخش سطح بازار، سطح واحد‌های تولیدی و همچنین مبادی رسمی ورود و خروج کالا به کشور صورت می‌گیرد.

رئیس اداره نظارت بر اجرای استاندارد اداره کل استاندارد استان کرمانشاه با بیان اینکه در نیمه اول امسال بالغ بر ۵۰۰ مورد نمونه برداری از واحد‌های تولیدی استان و به صورت سرزده هم از خطوط تولید و هم کالا‌های موجود در انبار‌ها به فراخور تعداد و نوع محصولات تولیدی واحد‌ها صورت گرفته است، افزود: ۵۵۵ مورد آزمون بر روی این نمونه‌ها انجام شده که بیش از ۸۰ درصد آن‌ها مطابق با استاندارد بوده است. به علاوه در این مدت ۳۵ مورد تمدید پروانه استاندارد و ۳۸ مورد نیز ابطال پروانه استاندارد را داشتیم.

مرادی از انجام سه هزار مورد بازرسی از بازار مصرف در قالب طرح "طاها" خبر داد و اضافه کرد: در سطح بازار نیز بالغ بر ۸۵ درصد کالا‌هایی که مشمول استاندارد اجباری بودند از نظر انطباق با استاندارد تایید شدند و ۱۵ درصد مابقی نیز عمدتا از نظر کیفی مشکل نداشتند، بلکه با مشکل عدم انطباق نشانه‌گذاری (قرار نگرفتن کد ۱۰ رقمی زیر نشان استاندارد) مواجه بودند.

وی یکی دیگر از اقدمات استاندارد را صدور نشان "حلال" برای کالا‌های تولیدی برشمرد که تاثیر بسزایی برای صادرات این کالا‌ها دارد و عنوان کرد: سال گذشته ۳۰ مورد و امسال نیز هفت مورد نشان استاندارد حلال برای محصولات تولیدی استان صادر کردیم که عمدتا نیز در دسته محصولات آرد و غلات بوده است.

رئیس اداره نظارت بر اجرای استاندارد اداره کل استاندارد استان کرمانشاه نظارت بر فلزات گرانبها را از دیگر وظایف استاندارد دانست که بر اساس آن عیار دقیق طلا که اهمیت بالایی دارد سنجیده می‌شود و عنوان کرد: عیار طلایی که به طور معمول در ایران استفاده می‌شود ۱۸ است و در کنار آن لازم است همه مصنوعات طلا کد شناسایی داشته باشند که شامل یک حرف انگلیسی و چند عدد است که تقاضا داریم همه خریداران هنگام خرید به وجود این کد شناسایی بر روی طلا توجه کنند، زیرا عدم وجود این کد می‌تواند حاکی از قاچاق بودن مصنوعات طلا باشد.

مرادی از انجام ۱۵۰ مورد نظارت بر روی طلافروشی‌های سراسر استان و همچنین بازرسی از هشت کارگاه تولید طلا که در کرمانشاه و کنگاور داریم خبر داد که وضعیت انطباق بر استاندارد آن‌ها بسیار مناسب بوده است.

وی از پایش استاندارد در حوزه آرد و نان نیز یاد کرد که عمدتا مربوط به کنترل تولید آرد از سوی کارخانجات است و یادآور شد: ۱۴ کارخانه تولید آرد در استان داریم که تولیدات آن‌ها منطبق بر استاندارد است، اما در بخش نانوایی‌ها نظارت ما معطوف به آرد مصرفی و تجهیزات پخت نان است.

رئیس اداره نظارت بر اجرای استاندارد اداره کل استاندارد استان کرمانشاه اظهار کرد: نباید فراموش کنیم استاندارد بودن پخت نان با کیفیت نانی که تولید می‌شود دو مقوله جدا است و این امکان وجود دارد که فرآیند تولید نان از سوی استاندارد مورد تایید باشد، اما کیفیت نانی که به دست مردم می‌رسد برای آن‌ها قابل قبول نباشد .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.