فرماندار رفسنجان تأکید کرد:

لزوم تجدید در اجرای شیوه نامه مصرف توامان برق و آب چاه‌های کشاورزی

 رضایی گفت: تعدیل پروانه چاه‌های کشاورزی در سال‌های اخیر و اصلاح نشدن فرمول توان موتورپمپ‌ها باعث شده،۷۰ درصد چاه‌های کشاورزی برق شان تجاوز از قدرت و استاندارد را نشان دهد.

فرماندار رفسنجان در جلسه حفاظت از منابع آب که با حضور رحمانی معاون توسعه و برنامه ریزی، معاون دادستان شهرستان، رئیس امور منابع آب شهرستان و مسئولان مربوطه برگزار شد با اشاره به وجود هزار حلقه چاه کشاورزی در شهرستان که بیش از ۸۰ هزار هکتار باغ را آبیاری می‌کنند گفت: تعدیل پروانه چاه‌های کشاورزی در سال‌های اخیر و عدم اصلاح فرمول توان موتورپمپ‌ها (قدرت) باعث شده که ۷۰ درصد چاه‌های کشاورزی برق شان تجاوز از قدرت و استاندارد را نشان دهد.

حسین رضایی بر لزوم تجدید نظر در اجرای شیوه نامه مصرف توأمان برق و آب چاه‌های کشاورزی به دلیل وجود اشکالات فراوان تأکید کرد.

وی افزود: دشت رفسنجان یکی از بحرانی‌ترین دشت‌های کشور و دارای تنش آبی وسیع است و ما هم مخالف اضافه برداشت آب از سفره‌های آب زیرزمینی هستیم.

رضایی تصریح کرد: در حال حاضر چاه‌های کشاورزی از سوی آب منطقه‌ای کنترل و نظارت می‌شوند که بر اساس مصرف الگو آب مورد نیاز درختان را برداشت نمی‌کنند.

فرماندار رفسنجان با اشاره به اینکه در طول سال باغ‌های پسته در هر هکتار برای تولید محصول با کیفیت با احتساب نیاز آبشویی به ۱۰ هزار متر مکعب آب نیاز دارند؛ گفت: بهتر است در شش ماه نخست سال این موجود زنده همانند سایر موجودات زنده آبش تأمین شود و در زمستان آب کمتری به مصرف این درختان برسد؛ به طور مثال در کالیفرنیا در فصل رشد برای هر هکتار حدود ۱۲ هزار متر مکعب برای تولید ۳ تن محصولشان مصرف می‌کنند.

 

رضایی افزود: از آنجایی که مردم رفسنجان و کشاورزان قانون پذیر هستند، بهتر است که در استفاده از تجهیزات چاه‌های کشاورزی مصرف بهینه برق مد نظر قرار بگیرد.

رضایی تصریح کرد: اداره برق هم با پیگیری‌های لازم و نظارت بر تأسیسات و دستگاه‌های مربوط به برق،  باید۷۰ درصد چاه ها، عیوب را شناسایی و برطرف کند تا در قبوض برق، عدد بالاتر از حد استاندارد و الگوی مصرف ثبت نشود تا مدیریت مصرف برق بهینه شود.

در نهایت پیشنهاد شد به منظور بروزرسانی نیاز آبی گیاه پسته، سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان، آب منطقه‌ای استان کرمان با همکاری و هماهنگی پژوهشکده پسته این مهم را انجام دهند و در خصوص مصرف توأمان برق و آب که اخیراً توسط وزارت نیرو مطرح شده و مشکلات فنی زیادی دارد؛ لذا هماهنگی لازم برای رفع مشکلات با استانداری کرمان، آب منطقه‌ای و سازمان جهاد کشاورزی انجام شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار