زهرا غلامرضایی معاون پیشگیری بهزیستی قزوین، یکی از مهمترین فعالیتهای بهزیستی را ارائه خدمات مشاورهای به جامعه هدف و آسیب دیدگان این حوزه دانست و خاطرنشان کرد: خدمات ارائه شده از طریق ۴۹ مرکز مشاوره حضوری غیردولتی و یک مرکز مشاوره حضوری و غیرحضوری دولتی استان انجام میشود تا جایی که در نیمه نخست امسال ۱۱ هزار و ۹۳ شهروند از خدمات مرکز مشاوره غیر دولتی و ۵۵۰ شهروند قزوینی نیز از خدمات مرکز مشاوره دولتی بهرهمند شدند.
وی ادامه داد: سامانه ۱۴۸۰، خط مشاوره تخصصی تلفنی به صورت رایگان است و کارشناسان متخصص با تماس شهروندان در حوزههای مختلف مشاورههای لازم را ارائه خواهند داد.
این مسئول با بیان اینکه تمامی تماسهای مردمی با صدای مشاور ۱۴۸۰ محرمانه و امن است، تاکید کرد: افراد میتوانند مشکلات و مواردی که مطرح کردن آنها به صورت حضوری برای آنان دشوار است به صورت تلفنی آن را با مشاوران در میان بگذارند.
به گفته وی، کارشناسان صدای مشاور در همه زمینهها از جمله کودک و نوجوان، تحصیلی و تربیتی، شغلی، مشکلات خانوادگی، سئوالات پیش از ازدواج و روانشناسی بالینی شامل اختلالاتی نظیر افسردگی، اضطراب و وسواس راهنماییهای لازم را به تماس گیرندگان ارایه میدهند.
غلامرضایی خاطرنشان کرد: انجام طرحهای غربالگری اضطراب و محب، برگزاری کارگاههای اجتماع محور، آموزش پیش از ازدواج و زندگی خانواده از دیگر خدماتی هستند که با هدف ارتقای سلامت روان جامعه، کاهش آسیبهای اجتماعی، پیشگیری و درمان اختلالات، پیشگیری و نیز کاهش طلاق به جامعه هدف بهزیستی ارائه میشود.
وی اضافه کرد: همچنین مشکلات زوجها پیش از ازدواج، مشکلات بین فردی، مسایل فرزند پروری، اعتیاد و اختلالات روانی مانند اضطراب و افسردگی به ترتیب بیشترین علت مراجعه شهروندان به مراکز مشاورهای در سطح این استان است.
معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین، بالا بردن سلامت روان، کاهش آسیبهای اجتماعی، پیشگیری و درمان اختلالات روانی، پیشگیری و کاهش طلاق و آگاه سازی و افزایش دانش عمومی درباره سلامت روان را از مهمترین اهداف مراکز مشاورهای سازمان بهزیستی دانست.
غلامرضایی یادآور شد: همچنین طی نیمه نخست امسال یک هزار و ۲۰۰ متقاضی در کارگاههای آموزش پیش از ازدواج و یک هزار ۱۰۰ متقاضی نیز در دورههای مهارتهای آموزش زندگی خانواده حضور داشتند.
بهزیستی قزوین دارای ۲۸ هزار معلول مستمر و غیر مستمر تحت پوشش است.