بیش از ۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور معاف از مالیات است

معاون برنامه ریزی مرکز اموزش و پژوهش سازمان امور مالیاتی کشور گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور معاف از مالیات است و هر ساله بر میزان آن اضافه می‌شود.

امیراحمد مهدیان راد، معاون برنامه ریزی مرکز آموزش و پژوهش سازمان مالیاتی گفت: شاخصهای ارزیابی عملکرد سازمان امور مالیاتی را می توان به سه دسته شاخص های سنجش، اهداف شاخص های سنجش فرآیندها و شاخص های سنجش ورودی تقسیم بندی کرد.

 او گفت: در مطالعاتی که انجام شده، عموما به شاخصهای سنجش اهداف پرداخته شده و مواردی از جمله نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی مورد توجه قرار گرفته است. به طور خاص برای محاسبه تولید ناخالص داخلی سه روش وجود دارد ولی در ایران فقط یک روش مورد استفاده قرار میگیرد و دو نهادی که این شاخص را سنجش میکنند اختلاف ۵۰ درصدی در این زمینه دارند؛ بنابراین هدفگذاری با چنین شاخصی که مخرج آن ابهامات فراوان دارد منطقی نیست.

مهدیان راد گفت:  اهمیت تقویت نیروی انسانی سازمان امور مالیاتی برای تحقق اهداف  عملکرد سازمان امور مالیاتی در تامین بودجه دولت در سالهای اخیر قابل دفاع بوده است، هر چند در حال حاضر به دلیل حقوق و دستمزد غیر ، انگیزه کارکنان برای بهبود عملکرد بالا نیست.

 معاون برنامه ریزی مرکز آموزش و پژوهش سازمان امور مالیاتی ضمن انتقاد از معافیت های مالیاتی متعدد در اقتصاد ایران گفت: وضع معافیت مالیاتی بر اساس قوانین توسعه منع شده است ولی هر ساله معافیت های متعددی اضافه می‌شود.

او گفت: به عقیده من در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور معاف از مالیات است و هر ساله بر میزان آن اضافه می‌شود. در این شرایط وصول مالیات دشوار می‌شود.
علاوه بر این پایین بودن سرمایه اجتماعی در وصول مالیات موثر است و تمکین مالیاتی را کاهش داده است.

مهدیان راد گفت: در حال حاضر سهم مالیات شرکت ها از کل درآمدهای مالیاتی بالاست ولی دلیل این مسئله پایین بودن سهم دیگر پایه های مالیاتی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار