بیش از ۲۵هزار دانش آموز بوشهری مشمول طرح مکمل آهن یاری شدند

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: ۲۵ هزار و ۷۱۶ نفر دانش‌آموز متوسطه اول و دوم دختر و پسر مشمول طرح مکمل آهن یاری و ویتامین دی در استان شدند.

علی موحدی روز چهارشنبه در آئین آغاز اجرای طرح آهن یاری در دبیرستان مریم بوشهر اظهار کرد: که از این مجموع ۱۲ هزار و ۷۲۲ دانش‌آموز دختر متوسطه اول و دوم و ۱۲ هزار و ۹۹۴ دانش‌آموز پسر متوسطه اول و دوم شهرستان تحت پوشش قرار می‌گیرند.

وی بابیان اینکه دانش‌آموزان باید از لحاظ جسمی و روحی دارای نشاط باشند افزود: تلاش آموزش‌و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی، مراقبت از دانش‌آموزان است.

موحدی بابیان اینکه ویتامین دی یکی از عوامل مؤثر در رشد و سلامت دانش‌آموزان است یادآور شد: در طرح آهن یاری ۱۶ عدد قرص در یک دوره ۴ ماهه به‌صورت هفتگی در اختیار دانش‌آموزان ۱۵۴ مدرسه دخترانه و پسرانه این استان قرار می‌گیرد تا ۲۰۴ هزار قرص آهن نیاز‌های بدن و تأثیر آن بر گلبول‌های قرمز دانش‌آموزان در این سنین را تامین کند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان بوشهر افزود: قرص‌های ویتامین دی در طول سال تحصیلی که یک دوره ۹ ماهه است به‌صورت ماهی یک عدد و به میزان ۲۳ هزار و ۲۰۰۰ قرص در مدارس توزیع خواهد شد.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان بوشهر نیز گفت: هم‌زمان با آغاز طرح ملی آهن یاری و مکمل یاری ویتامین دی، دانش‌آموزان پایه اول و دوم متوسطه شهرستان بوشهر، زیرپوشش این طرح قرار می‌گیرند.

حبیب حبیبی نیا با اشاره به اینکه طرح آهن یاری به مدت ۱۵ سال است که در مدرسه‌های دخترانه استان بوشهر اجرا می‌شود افزود: بر این اساس دختران دانش‌آموز در مدت چهار ماه، ۱۶ قرص آهن را باید مصرف کنند.

کارشناس مسئول بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهرستان بوشهر نیز گفت: کمبود آهن باعث خستگی زودرس، رنگ‌پریدگی، سیاهی چشم هنگام برخاستن، کاهش توان بدنی و افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌ها و افت تحصیلی می‌شود.

محمدصادق موجی افزود: مرغ، ماهی، گوشت قرمز، جگر، حبوبات و خشکبار ازجمله مواد مغذی سرشار از آهن است.

وی یادآورشد: ویتامین دی یک ریزمغذی است که در بعضی از غذا‌ها یافت می‌شود و با کمک به جذب کلسیم برای سلامتی و استحکام استخوان‌ها در بدن ضروری است، افرادی که ویتامین دی کمی جذب می‌کنند ممکن است استخوان‌های نرم، نازک و شکننده داشته باشند و این شرایط را در کودکان با عنوان راشیتیسم و در بزرگ‌سالان استئومالاسی می‌شناسند.

این کارشناس مسئول افزود: مصرف ویتامین دی از دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، ام‌اس، پوکی استخوان، راشیتیسم و برخی سرطان‌ها پیشگیری می‌کند و ماهی‌های چرب، چون سالمون، زرده تخم‌مرغ، لبنیات و روغن کبد ماهی از منابع غنی ویتامین دی هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.