شورای امنیت سازمان ملل به دلیل رای مخالف آمریکا موفق به صدور قطعنامه پیرامون جنگ غزه نشد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد از زمان آغاز درگیری‌ها میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی به دلیل اختلاف میان اعضا موفق به صدور قطعنامه‌ای مشترک نشده است. با این حال، کشور‌های عضو غیردائم به دنبال میانجیگری در این زمینه برای رسیدن به زمینه‌ای مشترک هستند. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پنج عضو دائمی و ۱۰ عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل امروز (چهارشنبه) گردهم آمده‌اند تا درباره صدور قطعنامه‌ای پیرامون غزه به رایزنی بپردازند. 

پیش نویس اولیه برزیل در شورای امنیت به دلیل آنکه خواستار استقرار فوری آتش بس میان طرف‌های منازعه شده بود از سوی کشور‌های عضو مورد استقبال قرار نگرفت. با این حال، برزیل اکنون با اعمال تغییراتی به دنبال گنجاندن واژه "توقف درگیری‌ها به منظور ارسال کمک‌های بشردوستانه" به جای "آتش بس فوری" است. 

از سوی دیگر، روسیه که پیش نویس قطعنامه پیشین‌اش از سوی کشور‌های غربی به دلیل عدم محکوم کردن حماس رد شده بود، خواستار محکومیت حمله به بیمارستان غزه که بیش از ۵۰۰ کشته برجای گذاشت در پیش نویس برزیل شده است. 

در نهایت در رای گیری انجام شده این پیش نویس با ۱۲ رای موافق و ۲ رای ممتنع در آستانه تصویب بود که آمریکا با رای مخالف خود این قطعنامه را وتو کرد. 

این قطعنامه خشونت علیه تمامی غیرنظامیان از دو طرف منازعه را محکوم کرده و خواستار ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه بود که با مخالفت آمریکا همراه شد.

براساس قوانین شورای امنیت، پنج عضو دائم شامل آمریکا، روسیه، فرانسه، انگلیس و چین دارای حق وتو بوده و با مخالفت خود می‌توانند مانع از تصویب یک قطعنامه شوند.

برچسب ها: فلسطین ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار