سیدمحمد آقامیری عضو كميسيون حمل و نقل شوراي شهر تهران گفت: بیش از ۴ میلیون خودرو در سطح شهر تهران داریم. ظرفیت معابر ما هم به استناد آمار و اظهار نظری که پلیس راهور و کارشناسان میگویند بین ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزار خودرو بیشتر نیست. تمام پایتختهای کشورهای دنیا برای بحث ترافیک یک محدودیتهایی ایجاد میکنند؛ علاوه بر اینکه حمل و نقل عمومی را توسعه میدهند؛ در کنار آن الزاماتی را ایجاد میکنند که بتوانند شهر را مدیریت کنند. پیشنهاد من این است که از این ۴ میلیون خودرویی که داریم حداکثر ۳ میلیون آن فعال است و این فعال بودن از نیم ساعت تا ۴ ساعت خودروهای شخصی را شامل میشود.
وی گفت: ما باید این ظرفیت را تعداد تردد خودروی سطح شهر را به حدود حداکثر ۸۰۰ هزار برسانیم که معابر ما روان، پرسرعت شود. سازمان ترافیک یک طرحی داشت که متأسفانه، چون دستخوش تحولات مدیریتی و جابجایی مسئولان شد این طرح متوقف ماند که انشاالله در این جابجایی مدیران که صورت گرفته رو به رشد باشد و اتفاقات خوبی بیافتد. ما منتظر بودیم طرح و ترافیک جدید به صحن بیاید که ظاهرا از آن خبری نیست که مدیران جدید طرح را بررسی کنند تا به یک نقطه مثبتی برسند؛ بنابراین پیشنهاد بنده این است در کنار طرحی که دارند بررسی میکنند این طرح را هم بررسی کنند که ما از شنبه تا چهارشنبه ما حضور دو پلاک در تهران داشته باشیم. یعنی از همان زوج و فرد شنبه ۰ و یک باشد، یکشنبه ۲ و ۳ باشد الی آخر که یعنی یک پنجم خودروهای تهران بتوانند از شنبه تا چهارشنبه را در ساعتهایی که مشخص میکنند تردد کنند و روزهای پنج شنبه و جمعه و ایام تعطیل طرح و ترافیکی نباشد.
آقامیری تاکید کرد: این عملا تعداد خودروها را به ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو میرساند و قابلیت فروش طرح و ترافیک تا ۲۰۰ هزار واحد خودرو را دارد همین الان در طرح و ترافیک ما صد و ده هزار مجوز فروخته میشود و اگر این طرح که البته نیاز به کارشناسی دارد اجرا شود، قابلیت فروش طرح و ترافیک را به ۲۰۰ هزار مجوز میرساند و عدد تردد استاندارد تردد شهر تهران را به همان عدد ۸۰۰ هزار تردد خواهد رساند و تردد روان شهر همانند ایام نوروز میشود که حدود سه پنجم خودروها حضور ندارند.